Rond 1450 was de naam Feye een zeer veel voorkomende meisjesnaam en een landeigenaar had een dochter die Feye heette.
Hij was zou zo blij zijn met haar dat hij zijn landgoed ("oord") naar haar vernoemd heeft. Dat is later tot Feyenoord verbasterd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Andere verklaring
Feijenoord was vroeger een eilandje in de rivier. Het groeide door aanslibbing steeds dichter naar het eiland IJsselmonde toe. In 1795 is het door Rotterdam bedijkt.
Fijenoord of Feijenoord werd vroeger meestal 'de Noord' genoemd. Het woord 'noord' (noort) is ontstaan doordat in het verleden in het woord ‘oort’ de ‘n’ van het verbogen lidwoord terecht is gekomen. Noord kwam daardoor vroeger veel voor naast oord. Het betekent onder meer: buitendijkse grond, uiterland. Deze gronden werden vroeger dus ‘oorden’ of ‘noorden’ genoemd. Op een kopie van een plattegrond uit het midden van de 17e eeuw - aanwezig in het stadsarchief van Rotterdam - staat het eiland Feijenoord genoteerd als Fyen Noort.

Toegevoegd na 26 minuten:
Voor de duidelijkheid: Feijenoord is dus genoemd naar de wijk waar de club is gevestigd.
SimonV
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Als aanvulling: De voetbalclub Feijenoord heet dus naar de wijk waar deze club is gevestigd.
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt! Ik heb het voor de duidelijkheid even toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Voor de duidelijkheid: Feijenoord is dus genoemd naar de wijk waar de club is gevestigd." Bedoel je niet
De club Feyenoord is dus genoemd naar de wijk Feijenoord?
SimonV
6 jaar geleden
Juist, dat is pas echt duidelijk! ;-)