Als je traint met sprinten in een lange broek, ben je dan net wat langzamer dan met een korte? Of voelt het alleen zo?

Vandaag ging ik namelijk trainen in een lange joggingbroek, en toen voelde ik me wat langzamer dan de vorige keer dan met een korte broek.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Voetbal
1.2K

Antwoorden (1)

Dit is waarschijnlijk niet alleen een gevoel.
Natuurkundig gezien ben je minder snel omdat:
- de lange broek is waarschijnlijk zwaarder dan de korte broek, hierdoor moet meer massa verplaatst worden (uitgaande dat je niet meer of minder sterk geworden in vergelijking tot gisteren
-er meer weerstand nodig is bij o.a. de knieen. (deze moeten namelijk de stof van de broek buigen (dit is misschien minimaal maar theoretisch gezien kost dit gewoon energie.)
-de lange broek (je hebt het over een joggingsbroek) is minder earodinamisch dan wanneer je met blote (onder-)benen loopt. De broek flappert en heeft een groter frontaal oppervlak waardoor er meer weerstand optreedt tijdens het lopen.

Dit was het theoretische verhaal.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je spieren nog niet helemaal hersteld zijn van de training van gisteren. (of een combinatie van beiden)