Dat hangt ervan af, net zoals het bij andere werknemers ervan afhangt.

Als de voetballer een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft ('een vast contract') dan moet hun werkgever (de betaald voetbalorganisatie waarbij ze in dienst zijn) hun loon bij ziekte maximaal twee jaar doorbetalen, voor minimaal 70%.

Als ze daarna nog minstens 35% arbeidsongeschikt zijn (en aan wat aanvullende eisen voldoen), kunnen ze terechtkomen in de WIA, voor een WGA-uitkering. Of, als ze minstens 80% arbeidsongeschikt zijn, een IVA-uitkering ontvangen. Overigens is de hoogte van deze uitkeringen gemaximeerd.

Als ze een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd hebben (wat vaak het geval zal zijn in de voetballerij) dan moet hun werkgever ook hun loon doorbetalen bij ziekte voor minimaal 70% maar uiterlijk tot de einddatum van de arbeidsovereenkomst. Als ze daarna nog steeds arbeidsongeschikt zijn, dan neemt de Ziektewet het over. Als ze na die twee jaar nog minstens 35% arbeidsongeschikt zijn (en aan wat aanvullende eisen voldoen) kunnen ze terechtkomen in de WIA.