Wat voor drums gebruiken sfeervakken bij het voetbal?

zoals vak410

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
6.3K

Antwoorden (1)

Dat zijn snaredrums.

Ajacieden wensten meer sfeer in de Arena. De Ajax Ultras richtten daarom op 26 januari 2001 het Sfeerteam Vak410 op. Het vak bestaat uit supporters die veel tijd en geld steken in het zien spelen van Ajax en ze fanatiek aan te moedigen. Om te beginnen kwamen er vlaggen, werprollen, spandoeken en bandieri’s tevoorschijn.
Het is niet nieuw dat supporters zich op de tribune verenigen en samen liederen zingen. De tegenstanders worden hierdoor geïntimideerd en geeft een ‘thuisvoordeel’, wat een grote drijfveer is om elke wedstrijd de kelen open te gooien. In de beginjaren van VAK410 werd Ajax uiteraard ook vocaal ondersteund. De destijds ‘bekende’ Ajaxliederen werden ingezet door hard de beginwoorden te roepen, en de rest van het vak volgde vanzelf. Na een aantal seizoenen kreeg het vocale aspect op VAK410 meer en meer aandacht. Er werden nieuwe liederen en melodieën geïntroduceerd die in Nederland nog niet eerder klonken. Vaak kwamen deze oorspronkelijk uit Italië.

Daarna koerste men af op een bij een Ultras groepering passende vocale mentaliteit. Deze houdt in dat er 90 minuten lang wordt gezongen, ongeacht de stand op het scorebord. Puur uit liefde voor de club, de stad, de kleuren en de groep. Er kwamen in seizoen 2005-2006 drums op het vak om de songs ritmisch te begeleiden, en vele nieuwe melodieën (o.a. uit Zuid-Amerika) werden succesvol geïntroduceerd. Melodieën en songs die inmiddels ook elders in Nederland te horen zijn. Eerst waren er twee drums, toen vier, en uiteindelijk zes. Bij belangrijke wedstrijden creëren nu zes drummers de ritmes.
Amadea