Ja dat mogen ze, in ieder geval zodra ze de wettelijke leeftijd voor alcoholconsumptie hebben bereikt.
Of het verstandig is is het tweede. Er zijn best een redelijk aantal voetballers bekend om hun alcohol en feestgedrag. Een club mag je niet zomaar ontslaan omdat je buiten werktijd alcohol hebt genuttigd. Wel kunnen ze ervoor kiezen om je contract om die reden niet te verlengen. In Nederland is het zelfs zo dat werknemers die een alcoholverslaving hebben niet zomaar ontslagen mogen worden (hoe dit in andere landen zit weet ik niet). Het wordt hier erkent als een ziekte, de werkgever moet zijn uiterste best doen om de werknemer met de verslaving te helpen. Pas als dat niet werkt kan er over worden gegaan op ontslag.
Uit onderzoek blijkt ook dat meer dan een kwart van de nog actieve profvoetballers zegt depressief of angstig te zijn (geweest). Bij de gestopte spelers is dat zelfs bijna 40 procent. Alcoholgebruik is een groot probleem in de voetbalwereld. Liefst 19 procent zegt daar moeite mee te hebben. Bij gestopte voetballers heeft zelfs 32 procent een alcoholprobleem. Dit laat wel zien dat er redelijk wat alcohol wordt genuttigd door profvoetballers. Een bekende voetballer die last had van een alcoholverslaving is bijvoorbeeld Andy van der Meyde, maar er zijn er nog wel meer op te noemen.
Ook valt alcohol bij voetbal niet onder de dopingwet. Dat is wel het geval bij de volgende sporten: autosport, handboogschieten, karate, luchtvaart, motorsport en powerboaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ze 18+ zijn wel. Misschien is het beter van niet, maar verboden is het dan niet (meer).
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
+