Waarom gaat men er van uit dat een voetbalteam een voordeel heeft als het thuis speelt?

Ik hoor altijd dat een team betere kansen maakt op een overwinning wanneer het in eigen stadion speelt, maar ik begrijp niet waarom dat zo zou zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal
2.6K
SimonV
10 jaar geleden
Zie ook:
http://forum.fok.nl/topic/1422568

Antwoorden (3)

Je bent gewend aan het veld (velden kunnen zelfs verschillende afmetingen hebben bij het voetbal, en soms speelt een ploeg thuis op kunstgras bijvoorbeeld), het stadion en hebt de steun van het publiek. Daarnaast heb je niet ver hoeven reizen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk eerder dat het aan het publiek ligt. Het merendeel van de mensen op de tribune zijn op jouw hand als je thuis speelt. Je wordt dus toegejuicht bij iedere vermeende goede actie. Uitgefloten wordt er zelden en je wordt met je hele team zo positief mogelijk naar een overwinning 'gedragen', ook al lukt dat niet altijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Moet zijn: is op jouw hand...
10 jaar geleden
Dit is omdat de spelers gewend zijn aan het voetbalveld.
Ze kunnen zich al op de match voorbereiden, terwijl de tegenpartij dat niet kan.

Ook hangt het af van de supporters, als de voetballers een thuismatch spelen zijn er sowieso meer supporters voor hun dan voor de tegenstanders.
Dat geeft hun extra moed, waardoor ze (meestal) beter presteren

Toegevoegd na 1 dag:
Ja, zoals 'ridiculous' zei: je moet niet ver reizen, waardoor je ook een beetje fitter bent. Degene die moesten reizen hebben een tijdje in de bus gezeten waardoor ze wat vermoeider zijn.