hoe voetbalcub opstarten ?

Hallo,
Wij zijn vrienden van 16-18 en zouden graag een cafe ploeg beginnen en daarna 4e provenciale beginnen (belgie).
Wij hebben over de 20 spelers die allemaal graag meedoen en altijd bereid zijn om een match te spelen, nu spelen we enkel nog maar vriendenmatchen tegen cafe ploegen maar dat is eigelijk een beetje te makkelijk en omdat we graag in competitie zouden maar nog veel moeten doen.

Ons doel is voor volgend seizoen in competitie te gaan.

Wij hebben al:
- tenue
- beetje clubkas geld en sponsorgeld
- meer dan 20 spelers
- steun van vrienden en familie
- naam

Wij hebben wel geen terrein.
Hoe zouden we aan een kunnen geraken of kunnen we er zelf een "maken" ?

Als iemand nog extra iedeen of andere tips heeft AUB help ons dan

Alvast bedankt,
heel Eendracht Leireken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal
7K

Antwoorden (2)

Dag is niet zo makelijk als je dacht. Begin be voorbeeld eerst met een kleine club en leg samen iedere maand een bepaalt bedrag in de geldlpot. Je kan met de gemeente overlegen over een stukje weiland/veld is wat julie met die geldpot kunen kopen/huren en maak daar je voetbalveld van. Later als je wat beter bent geef je je club een naam en zoek je sponsors en kan je veder met wedstrijden en word je steeds groter. Veel sucses ik hoop je hier wat mee geholpen te hebben gr. Spike!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou eerst eens bellen naar bestuursleden van bestaande voetbalclubs en vragen of er misschien iemand in het bestuur is die jullie eens uitvoerig wil uitleggen wat er allemaal bij komt kijken. Vaak vinden die mensen dat heel erg leuk om te doen. Het zou nog mooier zijn als ze aanbieden om jullie ook in de volgende tijd bij te staan.

Verder is de gemeente erg belangrijk (de afdeling die over sport gaat). Die zullen jullie graag helpen. Misschien onder meer door een stuk grond aan jullie te verkopen of te verhuren. Maar vast ook met subsidie. En waarschijnlijk zijn er meer relaties met de gemeente (vergunningen en dergelijke). Daar zou ik dus eens een afspraak maken om jullie plan uit te leggen en om te vragen wat de gemeente voor jullie kan doen.

Verder zul je moeten gaan praten met de KBVB. Ten eerste omdat die ook kunnen helpen met een nieuwe club. Zij kunnen ook aangeven waaraan een veld moet voldoen en dergelijke. Misschien hebben zij zelfs wel een boekje exact voor het beginnen van een nieuwe club. Verder moeten jullie ook daarheen om ingeroosterd te worden voor de competitie. Kijk ook alvast eens op de site onder "zelf-in-actie" onder "club" om een idee te krijgen van wat erbij komt kijken.

En jullie moeten een vereniging oprichten met een bestuur. Dat moet bij een notaris. Daar zou ik dus ook eens mee gaan praten over wat daarvoor nodig is. Daar maak je dan statuten voor de vereniging. Een voorbeeld van die statuten vindt je via de tweede onderstaande link.

En dan volgen er dus de acties die nodig blijken te zijn vanuit al die gesprekken.

Ik wens jullie heel veel succes!