Als je aan een betaaldvoetbalorganisatie (BVO) kijkt. Dan zijn altijd de eerste die je opnoemt : Hoofdtrainer, Assistent trainer, Fysio en natuurlijk veldtrainers, maar wie heeft nou eigenlijk de spelers de kans gegeven om in een BVO te komen voetballen? Juist, daar wou ik het over hebben, want dat zijn namelijk de voetbalscouts ! En hoe word je een voetbalscout ? Dat zie je in dit artikel.

Een voetbalscout is een persoon met inzicht, dicipline, doorzettingsvermogen en in sommige gevallen ook aanpassingsvermogen. Zonder dicipline ga je spelers halen die je werkgever niet zoekt. Zonder doorzettingsvermogen ben je binnen éen week ontslagen en als je ook naar het buitenland moet, dan moet je dus ook nog eens aanpassingsvermogen hebben, zodat je geen heimwee krijgt, maar de vraag is : Hoe word je voetbalscout? Dat ga ik je dus nu vertellen.

Het is eigenlijk erg simpel. Je hebt ervaring als coach of assistent coach. Mocht je dat niet hebben, dan is het niveau waarop heb je heb gespeeld ook erg belangrijk. Je kan ook veel contact hebben met clubs, waardoor je eerder serieus wordt genomen.
Voor voetbalscouts bestaat er geen diploma. Vaak zijn het vrijwilligers, maar in 70% van de gevallen krijgen ze geld. Ik ga het om het makkelijk te maken het stap vóór stap uitleggen.

Stap 1 :
Zoek een BVO in de buurt. Vaak zijn BVO's opzoek naar scouts met voetbalervaring en die in de buurt wonen, want dan is het makkelijker voor de BVO club om met jou contact op te leggen.

Stap 2 :
Schrijf een top e-mail met je ervaring. Maak net zoals bij Xead een goede tekst. Zet jezelf zelfverzekerd neer, anders kom je natuurlijk nergens.

Stap 3 :
Wacht rustig af op een antwoord. Als de BVO 'nee' zegt. Zoek je gewoon een ander en doe je het opnieuw.

Succes is niet gegarandeerd, maar niet geschoten is altijd mis !