Wat zijn de spelregels van zaalvoetbal m.b.t. de keeper?

Vrijdag a.s. heb ik een zaalvoetbaltoernooi. Aangezien ik een basketballer ben, leek het me het meest verstandig maar te gaan keepen.
Nu heb ik zojuist de spelregels van het zaalvoetbal doorgenomen, maar ik vind het nogal een wirwar en vaak onduidelijk.

Is er iemand die de meest voorkomende situaties kan opsommen wat betreft de keeper. Dan bedoel ik; wanneer breng je de bal weer in het spel met je voet en wanneer mag je gooien. Mag ik de bal oppakken in mijn strafschop gebied zoals als bij veldvoetbal. Vanaf welke positie breng je de bal weer in het spel (zoals ik het begrijp letterlijk vanuit je doel?) etc. etc.

Dank!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
18.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou juist NIET gaan keepen als ik jou was. Laat het keepen over aan iemand die het al eens gedaan heeft, vooral dat uitlopen en doel verkleinen en in de goede lijn voor je doel gaan staan is heel belangrijk. Verder zijn reflexen voor wat betreft op het goede moment je been of arm uitsteken erg belangrijk.

Antwoorden (2)

Ik speel zelf zaalvoetbal, dus ik kan het je denk ik wel kort uitleggen.
Ten eerste moet je bij zaalvoetbal de onopvallende zwarte lijnen in de gaten houden. Je doelgebied bestaat uit een halve cirkel en binnen dat gebied mag je de bal in de handen pakken.
Terugspeelballen mag je niet in de handen pakken, tenzij deze met een lichaamsdeel boven de knie worden teruggespeeld (net als bij veldvoetbal).

Je moet ten alle tijde (te allen tijde? ten allen tijde?), de bal met de hand in het spel brengen. De bal uittrappen zoals bij veldvoetbal is niet toegestaan.

Bij een achterbal moet je de bal met de hand, vanuit je doelgebied, in het spel brengen. Je medespeler naar wie je de bal gooit moeten buiten je doelgebied staan.

Als je de bal tegenhoudt, mag je geloof ik wel de bal op de grond neerleggen en met de voet de bal wegtrappen, maar gezien je genoemde kwaliteiten zal ik de bal gewoon blijven gooien:)

Dan blijft over dat het spel heel snel gaat. Je hebt dan ook maar 3 seconden bedenktijd voordat je de bal in het spel gebracht moet hebben. Je mag dus niet treuzelen:)

Verder kan ik je nog als tip meegeven dat je doel best klein is. Dus zodra een tegenstander met de bal op je afkomt, moet je een paar stappen uit je doel doen, een beetje door de knieën buigen en je armen wijd houden. In dat geval is het voor de tegenstander heel lastig.

Heel veel plezier vrijdag:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
te allen tijde ;-)
Alles hetzelfde als veldvoetbal alleen een cirkel waar de keeper niet uit mag komen