wat is precies opbouwen met voetbal?

Wat wordt er bedoeld als ze zeggen dat een verdediger goed kan opbouwen? Naar mijn idee speelt de verdediger de middenvelder aan waarna het spel gemaakt wordt. Ik lees soms dingen als "Frank de Boer" was goed in de opbouw.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
1.1K

Het beste antwoord

Waneer je de bal gelijk naar voren speelt, dan hoop je vaker dat de bal goed aankomt dan dat er echt een plan achter zit. Waneer je opbouwend voetbal speelt, wordt de bal rond gespeeld, waarbij er wordt gewacht op een fout van de tegenstander. Opbouwend voetbal spelen vereist dus meer technisch vermogen. Dus als dit vermogen aanwezig is, is het jammer als je niet opbouwend speelt.

Nu heb ik geen verstand van voetbal, maar als je Barcelona ziet spelen; lonkend naar een mogelijkheid om te kunnen scoren en de bal net zo lang rondspelen totdat dat moment er daadwerkelijk is... Ja, dat vind ik opbouwend voetbal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet in een keer een lange bal naar voren spelen maar het spel rustiger 'opbouwen'. Dus meer vanaf de verdediging langzaamaan naar voren aanvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel simpel maar goed uitgelegt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dus eigenlijk is iemand goed in opbouwen als die niet dom lange ballen naar voren speelt maar gewoon afgeeft aan een middenvelder. Dat vind ik toch wel een beetje erg kort door de bocht. Er moet meer zijn om iemand een goede opbouwer te maken.
Opbouwen houdt in vanaf de verdediging zuiver de bal naar voren spelen door veel te tikken. Dus niet in een keer de bal naar voren rossen, maar de bal veel en zuiver over spelen.