Waarom is het "kopbal" in plaats van "hoofdbal"?

Bij voetbal gebruiken ze het woord "kopbal" als de bal dmv het hoofd word geraakt. Waar ik met mijn vraag naartoe wil, lijkt me duidelijk. Wij hebben een hoofd, ipv een kop. We zeggen toch ook geen klauwbal of pootbal tegen voetbal. Waar komt de naam "kopbal" vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook geen handbal als je de bal met hand/arm aanraakt maar hands. Ik vermoed dat ze onderscheid hebben willen maken omdat dit woorden zijn die hier speciaal voor gezocht werden, om die regel aan te duiden. Als je handbal en hoofdbal zou nemen zou dat onduidelijk zijn omdat het eerste een andere sport is en hoofd wordt gebruikt als de bal tegen iemands hoofd komt (per ongeluk dus).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werkwoord dat erbij hoort, is 'koppen'. Vandaar dus ook 'kopbal'. Maar inderdaad een vreemde keuze als je erover nadenkt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle, daar lijkt ook wel iets van waarheid in te zitten. @tacuma, ook in jou reactie zit iets van waarheid lijkt me. Hoofden is het meervoud van hoofd, dus anders zouden ze er geen werkwoord voor hebben, zodat het er te veel op gaat lijken dat (prof)voetballers niet werken voor hun geld/bijdragen :p Allemaal (ook het antwoord) vind ik het zeer goed bedacht, want ik kwam niet verder dan dat "het voetbal" uitgevonden zou zijn door een stel inteligente apen :p Dank voor de reacties :) Meer theoriën zijn uiteraard altijd welkom.

Het beste antwoord

Het is helemaal niet ongebruikelijk in de Nederlandse taal om het woord 'kop' te gebruiken wanneer men het over de hersenpan heeft. Het is een anatomisch begrip voor het uitstekende bovenste of voorste deel van een menselijk of dierlijk lichaam, dat weinig of in het geheel geen gevoelsreactie oproept.
Ga maar na welke uitdrukkingen wij allemaal kennen: De koppen bij elkaar steken, Op zijn kop krijgen, Zich voor de kop slaan, Iemand op de kop zitten, Op zijn kop staan, Over de kop, Kopje onder, Een kop kleiner of groter.

Zodoende betekent kopbal: met het hoofd verrichte stoot tegen een voetbal. In inkoppen: een voetbal met het hoofd in het doel stoten. Terugkoppen: een voetbal met het hoofd terugstoten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar het woord vandaan komt blijft nog onduidelijk, maar dat er meer woorden met "koppen" zijn zit nu wel in mijn kop :p Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Men was vroeger niet zo gevoelig voor dit onderscheid, men sprak ook over koptelefoon en een beeldhouwer zei van een model ook dat hij een sterke/goeie kop had. Paradoxaal genoeg is men sinds men de evolutietheorie, die zegt dat mensen ook maar dieren zijn, heeft omarmd steeds gevoeliger geworden op dit punt.
Misschien wil men toch liever niet met een aap over een kam worden geschoren en is dit ter compensatie.