Waarom kwam Nederland in het WK in de finale. en in de EK halen ze het eerste ronde niet?Hoe kan dat?

Vorige keer kwam nederland in de finale van het wk. en dit jaar is het ek. en nu komen ze niet eens verder dan het eerste ronde? hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
Reddie
11 jaar geleden
Als de uitslag van een wedstrijd altijd hetzelfde zou zijn, dan hoefde er niet gespeeld te worden.

Het beste antwoord

Op het WK was de formatie en de stijl waarin Nederland speelde nog vernieuwend. Nu is alles door elke tegenstander volledig geanalyseerd. Ook elke speler zoals o.a. Robben zijn volledig geanalyseerd en dus is er makkelijker op in te spelen.

Ook het bovenstaande antwoord dat de Ego's zijn toegenomen spelen mee. Samenspel was er niet meer. Men dacht ook te makkelijk over de tegenstander.

Als je bijvoorbeeld de wedstrijd ziet tegen Duitsland dan zie je Nederland niet alleen verliezen, maar vernederd worden.

Landen zoals Ierland stonden met 4-0 achter en gingen nog jagen voor een doelpunt. Dit jagen deed Nederland alleen in de eerste 15 minuten...en tja als je moe wordt en er zijn nog 75 minuten te gaan....

Hopelijk heeft de KNVB nu dit als teken genomen dat er zaken veranderd moeten worden.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De spelers van het Nederlands elftal zijn gegroeid, d.w.z. hun ego's zijn dat. Ze wanen zich allemaal godjes, die menen het beter te weten dan een ander. Daardoor was echt samenspel niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belangrijks bij een teamsport is meestal toch wel dat je een team bent ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Inderdaad: Ego's.
Zoals ik één van de trainers heb horen opmerken bij Studio Voetbal: In Zuid-Afrika had je enkele opperhoofden en heel veel indiaantjes, nu hadden ze vele opperhoofden en maar erg weinig indiaantjes.
Iedereen vond dat hij recht had om te spelen omdat hij in een grote competitie bij een grote club speelt blablabla.
Allemaal ego'tjes.

Nu ik toch over Studio Voetbal praat, daar hadden ze ook een leuk statistiekje over wat er met landen gebeurt op een EK nadat ze 2e zijn geworden (bij sommige landen heb ik de 3e plek gepakt, omdat de 2e plek een niet Europees land betrof):

2010 2e Nederland EK: 1e ronde eruit, 0 punten
2006 2e Frankrijk EK: 1e ronde eruit, 1 punt
2002 2e Duitsland EK: 1e ronde eruit, 2 punten
1998 3e Kroatie, EK Niet gekwalificeerd
1994 3e Zweden EK: Niet gekwalificeerd
1990 Italie 3e, Engeland 4e: EK: Italie niet gewalificeerd, engeland 1e ronde eruit, 2 punten
1986 2e Duitsland EK: halve finale
1982 2e Duitsland EK: 1e ronde eruit, derde in groep
1978 2e Nederland EK: 1e ronde eruit, derde in groep
1974 2e Nederland EK: Na 1 wedstrijd eruit
1970 2e Italie EK: Niet gekwalificeerd
1966 2e Duitsland EK: Niet gekwalificeerd
1962 2e TsjechoSlowakije EK: Niet gekwalificeerd
1958 2e Zweden EK: Niet gekwalificeerd

Kortom: Nederland is niet het eerste land dat dit overkomt.
Waarschijnlijk speelt zelfoverschatting / onderschatting van de tegenstanders hier dan ook een grote rol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer interessant statistiekje. Je kunt overigens ook een statistiekje maken over het nederlands elftal: elke keer als ze het een keer goed deden (EK 88 of WK 74 etc) deden ze het meteen daarna weer slecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, in 1990 hebben we toch nog wel de tweede ronde gehaald (toen kon je in de groepsfase nog derde worden en dan nog steeds de kans hebben door te gaan naar een volgende ronde)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk, dat krijg je als ze je op radio1 sportzomer dit soort dingen wijs maken, dan ga je erin geloven ook ;) Maar serieus: derde worden in een pouletje van 4 door drie keer gelijk te spelen (tegen Egypte) is nou ook weer niet echt fantastisch ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegen oa Egypte en verder Engeland en Ierland dus....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar dan nog bij de beste derden horen... dat is dan wel weer knap :)
naamlooss
11 jaar geleden
"2010 2e Nederland EK: 1e ronde eruit, 0 punten".
Deze snap ik niet?
Ten eerste zijn ze ook weer wat ouder, dat heeft natuurlijk niet heel veel invloed maar toch. Ook was de sfeer niet zo goed en gingen ze ego-en zoals de anderen al zeiden.

Veel goede spelers hadden een minder seizoen gespeeld, de een had een blessure en de ander zat de hele tijd op de bank. Sommigen hadden ook gewoon hun seizoen niet.

Het was echt een zeer lastige poule waar we in zaten.

Dit alles heeft er helaas voor gezorgd dat we de eerste ronde niet door zijn gekomen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze slecht voetbalden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kortste en misschien wel de beste analyse! +
Er zaten nieuwe spelers tussen. Ze hebben niet genoeg getraind, waardoor ze niet goed op elkaar ingespeeld waren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GELOEL!