Wat is het nut en noodzaak van de buitenspel regel bij voetbal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
6.5K

Het beste antwoord

je staat buitenspel als je op de helft van de tegenstander voorbij de laatste man staat op het moment dat jouw teamgenoot de bal naar jou speelt.

het is een spelregel die ze bedacht hebben om te voorkomen dat een team gewoon 3 spelers bij de keeper van de tegenstander zet en hun teamgenoten de bal dan continu van ver aanspelen.
de buitenspel regel zorgt voor meer actie op het middenveld omdat het daardoor dus zinloos is de bal altijd ver en diep te spelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
dus nu lopen de spelers continu over het hele veld in plaats van een soort voetbaltennis om maar bij het doel in de buurt te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mijn voorganger al zecht wou ik ook bet zeggen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou de regel ter discussie kunnen op het moment dat de buitenspel-speler actief meespeelt. De randje-buitenspel en buitenspel-val situaties zouden dan geen buitenspel meer zijn.
Dan ligt de buitenspel beslissing bij de scheids en wordt daarmee erg subjectief. Als je de regel helemaal afschaft zul je vaak twee aanvallers in de 16 zien staan, met uiteraard een paar verdedigers erbij. Voordeel: ze kunnen klaverjassen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zou de problemen omtrend buitenspel kunnen verhelpen als de scheidsrechters na het bekijken van het beeld alsnog een doelpunt zouden mogen afwijzen of toekennen.
bij tennis heb je dit ook, dde hawk eye en op basis daarvan kan de scheidsrechter zijn uitspraak "herzien". als we dat bij voetbal ook zouden doen, blijft de buitenspel regel een leuke spelregel maar zal het niemand meer ten nadele vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keurig antwoord !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, mooi antwoord+. Ik ben zelf geen voetbal liefhebber (kijk alleen EK en WK wedstrijden van Nederland) maar heb helemaal niets met die buitenspel regel, die haalde naar mijn idee alleen maar de vaart uit de wedstrijd en is altijd een bron van vele discussies. En niet eens altijd leuke discussies. Maar zo heb ik er toch een andere kijk op gekregen.
Maar uit nieuwsgierigheid ga ik eigenlijk ook wel in mee met fmulders.
Gewoon eens voor de vorm kijken hoe zo'n wedstrijd (of meerdere) zou verlopen zonder buitenspel regel en dan eens evalueren wat beter bevalt. Maar dat zal waarschijnlijk wel nooit gebeuren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en dat voor een vrouw ;)