Waar haalt een verslaggever van een voetbalwedstrijd de spelers namen vandaan?

Als de bal eenmaal rolt, gaat hij van de ene naar de andere speler, maar ook de verslaggever noemt de ene na de andere naam.
Persoonlijk kan hij al de spelers niet bij naam kennen.
Aan rugnummers heeft hij niet zo veel, die zie je maar van een kant en niet altijd de zichtbare kant.
Heeft hij dan soms een oortje in, zit er iemand naast hem
die namen roept, beeldscherm of wat?

Toegevoegd na 54 minuten:
Dank voor al de antwoorden/ reacties.
Maar ik zie 22 poppetjes, die langs, door, achter, over en soms onder elkaar door gaan.
En die verslaggever blijft maar namen roepen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
7.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat vraag ik mij nou ook altijd af! Maar je ziet ook kleine kinderen soms, in van die weddenschapsprogramma's dat ze aan de hand van de meest vreemde details de voor en achternaam weten van zo'n speler.... ik zou het niet weten hoe zo'n verslaggever dat doet, en ben erg benieuwd naar het antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen die op de playstation FIFA spelen, een voetbal spel, en er zijn er veel die dat spelen, kennen echt verbazingwekkend veel spelers, en bij welke club ze spelen enz.
Mijn zoons konden met 10 jaar probleemloos de selectie van Barcelona, Arsenal en Madrid opdreunen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel soms wordt er ook wel een naam verzonnen. Ik weet dat Mart Smeets ooit de naam van een Griek niet meer wist en er gewoon een of andere ...dopolous van gemaakt heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha, ha, ja dat zal best wel eens gebeuren, want als ik al die griekse namen hoor, die russische, die poolse......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eddijst, ik sta regelmatig op een schoolplein bij de overblijf en reken maar dat je na een poosje alle namen kent (en ja die rennen ook allemaal door elkaar heen en hebben elke dag andere kleren aan) dan zijn 2x10 mensen een makkie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL Pelle, goed voorbeeld! :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dounja en ze hebben geen eens rugnummers ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ha, ha, de eigen spelers bedoel je, maar ik denk aan al die buitenlandse spelers, met die onuitspreekbare namen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oefening eddijst, oefening.... en daarbij het is hun werk. Als ze moeite hebben met het leren van namen en het uit elkaar houden van spelers kom je nooit zover dat je op een ek/wk het commentaar mag doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja Pelle, maar dan toch, hoe kan je op zo'n grote afstand zien wie het is?
Zeker in de chaos van een aanval, ook voor de verslaggever zijn de afstanden erg groot.
En als er op het laatste moment nu andere invallers komen, die moet je dan ook goed kennen.
Kijk wat jij zegt, is het meest logische, maar als ik naar de t.v. kijk, ga ik weer twijfelen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eddijst, serieus. Zij kijken op het veld of hebben een beeld van het hele veld. Ze ZIEN de mensen bewegen en ze weten wat hun positie is. Bij zo'n wedstrijd als gisteren is 2 uur vantevoren bekend wie er speelt, van te voren weten ze alle 23 spelers dus het huiswerk is allang gedaan. Echt, er is geen kunst aan als dit je beroep is. Zoals ik al zei, als er iemand voor het eerst als pleinwacht op het plein staat wordt tie gek en kent geen enkele naam (zeker 150 kinderen) maar na verloop van tijd lukt dat wel. Hier zijn er maar 2x10 mannen waarvan je de meeste door je ervaring al kent, gewoon aan hun haren, lichaamsbouw, hun speelwijze, de positie en de tatoeages en gekleurde voetbalschoenen. Ik weet zeker dat als jij naast de commentator zit je in de rust ook alle namen weet als het makkelijk uit te spreken namen zijn. Dan moet je alleen nog handig worden in het uitspreken maar vraag eens een oekraïner of de nederlandse commentator de namen goed uitspreekt? Waarschinlijk niet. Ooit wel eens een commentator gehoord die de namen van onze spelers uitspreekt? Dat is niet van belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je overtuigt me steeds meer. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast hebben de commentatoren ook een tv-schermpje bij hun desk staan waarop de de beelden ook nog even close-up kunnen bekijken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies c4ht, maar als ze commentaar geven kijken ze naar wat wij zien. Mijn zoon komt net binnen en die weet zeker dat het bij willemwever was maar we kunnen het filmpje maar niet vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedacht me gisteravond dat de commentator ook niet bij elke balaanraking een naam noemt op tv, wel bijna altijd op de radio. De radio is eigenlijk veel knapper nog dan de tv. Als ze het bij tv even niet weten wie er aan de bal is zeggen ze niets of praten over wat anders ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het valt wel mee dat de radio knapper is.
Daar kunnen ze gewoon een naam noemen, de luisteraars zien toch niet dat het niet Messi was, maar Balotelli (om maar even een extreem voorbeeld te noemen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha ja dat is ook wel weer zo tenzij je (zoals bij ons thuis vroeger) de radio aanging, de tv aanging maar het tvgeluid uit. Dat kan niet meer, één van de twee loopt altijd een paar seconden achter op de andere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar seconden??? Jack van Gelder had al 10 x: Hij zit erin kunnen roepen voordat we daadwerkelijk zagen dat die er echt inzat. Laatste keer dat ik het geprobeerd heb zat er zo'n 15 seconden tussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja vroeger met de radio, werden er wel 5x meer namen genoemd in de zelfde tijd.
was ik al vergeten en ook de toon van de verslaggever ging steeds hoger en hoger, naarmate het doel dichterbij kwam.
om dan soms te eindigen met: goal, goal, hij zit er in, hij zit er in, wat een prachtig doelpunt, geweldig, geweldig, de kieper zag de bal niet eens aankomen, wat is dit mooi, wat is dit mooi, wat een schitterend moment...............

Het beste antwoord

Het spijt me voor je, maar een verslaggever moet al die spelers bij naam kennen. Hij herkent ze aan hun rugnummer, postuur, positie, speelwijze, etc.
Een verslaggever die daarbij een fout maakt krijgt ellende bij wedstrijden van dit niveau. Het is helemaal niet ingewikkeld als je even oefent.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+: ik heb er overigens ook geen moeite meer mee de namen van mijn favoriete teams te zien; een verslaggever bereidt zich natuurlijk ook wel een beetje voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er waren meer goede antwoorden, maar vond deze kort en krachtig, nog bedankt en ja de volle 20 puntjes!

Andere antwoorden (6)

De meeste spelers hebben vaste plekken en looplijnen en er zijn er toch echt maar 10 met hetzelfde soort shirt en dan 10 anderen. Als commentator houd je die wel uit elkaar en soms maken ze ook wel een foutje (ohnee sorry, dat was x).

Toegevoegd na 1 minuut:
De nummers staan soms ook op de voorkant van de broekjes (oranje nu) en die nummers heb je natuurlijk wel voor je. Verder kun je ze tegenwoordig al uit elkaar houden door al die kleurige voetbalschoenen, de tatoeages en de haardracht. Fluitje van een cent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt over grote afstand toch geen nummers op broekjes zien staan?
Op die grote afstand en dan zo snel..........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook niet het enige waar ze naar kijken, ik wilde alleen maar even zeggen dat de nummers niet alleen op hun rug staan. De commentator ziet ook het hele veld op een scherm en ZIET gewoon wie waar staat, hij kijkt dan naar het scherm wat WIJ zien en geeft commentaar erbij. Ik heb er eens een programma over gezien bij klokhuis of willem wever maar ik kan het zo snel niet vinden helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijf het heel bijzonder vinden, ik zou er gek van worden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh ja, wel een plusje.
Ze bereiden zich vaak voor op de wedstrijd, door zich in te lezen over de spelers, namen&foto's te bekijken van de spelers, posities te onthouden, en dan hebben ze er ook nog een blaadje bij met de opstellingen, en misschien ook wel foto's. Zeker op een EK weet een commentator al gauw waar die het over heeft, maar bij een amateurwedstrijd in de Hoofdklasse gaat het niet anders, weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Haha Ed, je hebt net zo veel verstand van voetbal als ik merk ik. Ik heb dit ook eens gevraagd (niet hier hoor) en toen werd me vertelt dat ze dat zien aan de positie en bv haarkleur en eventuele rugnummers (die soms nog wel zichtbaar zijn hoor). Dus ja, ze kennen wel al die voetballers. Uiteraard niet echt persoonlijk, maar goed genoeg om te weten waar ze in het veld staan.
Ik hoor ze ook wel eens een fout maken daarin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan bij mistig weer, als ze allemaal door elkaar lopen? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Een verslaggever bereid zich voor op de wedstrijd en zal de spelers herkennen, hij zorgt ook voor andere info, bv over de carrière van alle spelers, die heeft hij op papier, maar ook vaak in zijn hoofd.
Dit werd goed duidelijk na de enorme regenbui van de week, waarbij de verslaggever zijn papieren verregent waren, ondanks dat kon hij nog wetenswaardigheden over spelers vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Namen,en het uitspreken van namen worden van te voren ingestudeerd.
Tevens hebben deze mensen veel kennis van het voetbal,en de spelers.
Ze volgen het dagelijks.
Dat groeit er langzaam in.
Het is hun beroep en ze zijn er elke dag mee bezig.
Ook heeft hij een lijstje met rugnummers,en namen naast zich liggen.

Ed jij kent de meeste soorten bloemen en onkruid zoals wij dat noemen uit je hoofd.
Waarom,,,je interesseer je ervoor.

Bij onze vriendenkring zit een boer.
Die heeft honderd koeien,en deze hebben ook allemaal een meisjesnaam.
Hij kent ze allemaal bij naam.
Interesse voor het vak.
Maar dat kan niet van de ene op de andere dag.

Je moet er wel wat voor doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zo is het. Het is gewoon hun baan, daar hoort een boel voorbereiding bij.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijf het ongelooflijk vinden, al die namen waar je je bek over kan breken.;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel een plusje natuurlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom dit antwoord nou weer een min krijgt?
+
Om niet te vergeten wordt soms de uitgezonden wedstrijd 30 seconden vertraagd voordat het op tv te zien is. Fouten kunnen dan opnieuw gezegd worden en de verslaggever heeft dan even de tijd om op een lijstje te kijken waar foto's met de namen op staan van de spelers