waarom zijn voetbal clubs zoveel rijker in bijv engeland, spanje, italie, duitsland dan onze nederlandse clubs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
2.9K

Antwoorden (5)

Televisiegelden in het buitenland zijn hoger. Vaak zijn er externe financierders uit het buitenland bij betrokken. Sponsorgelden zijn hoger. Minder regels op het gebied van financiele huishouding. Moet ik doorgaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zelf dat de Nederlandse top uit de eredivisie rijker is dan de top clubs uit andere landen. Bijvoorbeeld, Real Madrid, 540 miljoen(!) schuld. Barcelona, 320 miljoen euro schuld. Bayern München, + (maar) 3 miljoen euro. En zo kan je nog wel even doorgaan. Alleen de regels wat betreft salarissen is in andere landen anders, de KNVB heeft bijvoorbeeld een maximum gesteld van een bepaald salaris om te voorkomen dat onze top clubs, geen hoge schulden krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet niet alleen kijken naar de schuld, ook naar de begroting: De schuld van Real Madrid is momenteel al een stuk lager, en men maakt ook al winst. Wat dat betreft blijft Barca steken op een schuld van rond de 300 miljoen euro. Bij Bayern Munchen haal je begroting en hoeveelheid geld weer door elkaar: bayern maakt jaarlijks 3 miljoen euro winst, ze hebben veel meer geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de eredivisie clubs rijker zijn, waarom kopen ze dan niet kaka of messi of weet ik wel welke goede speler robben ofzo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ lang, omdat KNVB andere eisen heeft dan andere landen, goed lezen graag
Komt door de overheid.
Kijk naar Haarlem. 2 ton schulden en opgedoekt. Real/Barce hebben samen bijna een miljard schuld en dat is allemaal ok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijker????
Er gaat meer geld om in de televisierechten, maar clubs hebben veel meer schuld. Engelse, Spaanse en Italiaanse clubs hebben veel meer schulden.
Duitsland is daarentegen wel een gezonde competitie.

Ze krijgen meer televisiegelden omdat het land groter is. Indirect is daarom de supporters dichtheid veel groter. Bijvoorbeeld Bayern Munchen in een straal van 50 km liggen veel minder clubs dan in Nederland.
Waardoor je met een sponsor een groter publiek aanspreekt. In Londen zitten veel clubs van origine is alleen Arsenal een grote club. Maar Chelsea heeft een rijke eigenaar. En andere clubs groeien en andere krimpen dus dat wijzigt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn niet rijker, maar lijken alleen rijker.
De omzet van de clubs is hoog, onder andere door de tv-rechten, de verkoop van fan-artikelen en winstpremie's en dergelijke, maar het uitgavenpatroon is vaak hoger dankzij hoge loonkosten en dure transfers.

Ik heb niet zo snel de laatste stand van zaken kunnen vinden voor alle Europese clubs, maar in juli 2010 bestond de top 10 van clubs met de hoogste schulden compleet uit clubs uit de landen die jij hierboven noemt.

Ranking Club Debt
1. Manchester United £716m
2. Chelsea (Limited) £701m
3 Valencia C.F £501m
4. Liverpool £351m
5. Real Madrid £296m
6. FC Barcelona £273m
7. AS Roma £271m
8. Schalke 04 £234m
9. Arsenal £203m
10. Fulham £198m

http://soccerlens.com/the-football-debt-league-top-10-most-indebted-clubs/50035/

Ik weet wel dat de schulden sindsdien niet minder zijn geworden.
Chelsea is, ondanks rijke suikeroom Abramovitsh, momenteel de Engelse club met de meeste schulden (richting 750 miljoen).
Hier een overzicht van de financiele situatie van engelse clubs:
http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2011/may/19/football-club-accounts-debt

En ook hier nog een artikeltje over schulden:
http://www.parool.nl/parool/nl/11/SPORT/article/detail/1015923/2010/09/22/Real-Madrid-meest-waardevolle-club-met-torenhoge-schulden.dhtml

In Nederland worden clubs met schulden keihard aangepakt, waardoor de clubs meestal voorzichtiger worden met investeren. In het buitenland worden ze vaak gefinancierd door de staat.
Er was zelfs sprake van dat Spanje de belastingschulden van de grote voetbalclubs wilde kwijtschelden. Ik geloof dat dat plan inmiddels ingetrokken is.

Michael Platini wil de schuldenlast terugdringen met een aantal plannen, die waarschijnlijk wel resultaat zullen brengen.

http://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/128602/platini-clubs-met-schulden-niet-in-cl-of-el/