Is de officiele naam van het stadion van Barcelona, Camp Nou of Nou Camp?

En waarom worden er twee verschillende namen gebezigd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
7.4K

Het beste antwoord

De officiële naam is idd Camp Nou, maar volgens wiki wordt he ook wel een aangeduid als Nou Camp, het is dus zeer goedmogelijk dat je beide uitdrukkingen voorbij hebt horen komen.

De officiële naam van het stadion was van de opening tot 2000 Nou Estadi del Futbol Club Barcelona. De naam Camp Nou, Catalaans voor nieuw veld, werd echter vanaf de opening al gebruikt als bijnaam en het werd in 2000 na een stemming onder de socios (clubleden) aangenomen als officiële naam. De naam Camp Nou werd verkozen boven de naam Estadi Joan Gamper, naar de cluboprichter Hans Gamper. Soms wordt het stadion aangeduid als Nou Camp, een germanisme.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet hoe je bij 'Nou Camp' komt; het is namelijk 'Camp Nou.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Camp Nou is de officieele benaming, en betekent in het Catalaans 'nieuw veld'. Nou Camp is fout, dat zou zoiets betekenen als 'oud veld'.

Toegevoegd na 40 seconden:
'officieele' is natuurlijk 'officiële'.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de officiele is naam is camp nou.

Is het Camp Nou of Nou Camp? We geven u graag uitleg.

Als het bijvoeglijk naamwoord in het Catalaans achter het zelfstandig naamwoord staat, dan moet het letterlijk worden opgevat. Staat het ervoor, dan is de betekenis figuurlijk. Een voorbeeld: ‘Un home gran’ is een grote man, en een ‘un gran home’ is een groots man.

‘Camp Nou’ betekent dan ook letterlijk ‘nieuw veld’, in de zin van nieuw aangelegd. ‘Nou Camp’ kan een oud veld zijn, waar de club recentelijk naartoe is verhuisd. Net zoals ‘casa nova’ naar een nieuw gebouwd huis verwijst en ‘nova casa’ naar het huis waar je net bent ingetrokken.

De Catalanen zelf gebruiken Camp Nou en, omdat wij met Catalonië verbonden zijn, gebruiken wij dus ook Camp Nou. Het is overigens eigenlijk een bijnaam, want de officiële doopnaam bij de voltooiing van de (nieuw)bouw in 1957 werd 'Nou Estadi del Futbol Club Barcelona'.

Toegevoegd na 1 minuut:
de officiële naam is dus: Nou Estadi del Futbol Club Barcelona. maar de naam die gebruikt moet worden is Camp Nou en niet Nou Camp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch hoorde de ik ze tijdens de champions leage bij de nos vaak over nou camp. Snap niet dat ze die 2de titel dan toch gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mic747: Toevoeging klopt volgens mij niet hoor, vanaf 2000 is de enige officiële benaming Camp Nou.