Als bij voetbal de bal wordt gespeeld en de man op een haar na niet, kan de scheidsrechter dan affluiten wegens gevaarlijk spel?

Ik bedoel niet een hooggeheven been, maar een harde charge met risico de man te raken.

12 jaar geleden
in: Voetbal

Antwoorden (4)

Ja dat kan zeker. Ligt eraan hoe gevaarlijk het is. Maar als hij oordeelt dat het gevaarlijk is, dan fluit hij zeker af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan. En dat gebeurt ook geregeld. Ook als het meet dan een haar scheelt hoor. Zodra er sprake is van gevaarlijk inkomen dan kan de scheids affluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog.... Hij kan er zelfs een gele of rode kaart voor geven wegens grof spel, spelbederf, ruw spel etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan de scheidsrechter niet alleen doen, hij MOET dit doen !

Graag laat ik je even van een van de talloze voetbalspelregels meegenieten ..... veel leesplezier !

Verboden is om een tegenstander te trappen of dit te proberen, een tegenstander te doen vallen, het springen op een tegenstander, het op ruwe of GEVAARLIJKE WIJZE AANVALLEN van een tegenstander, het aanvallen van achteren, het slaan van een tegenstander, het vasthouden met hand of arm van een tegenstander, het duwen met hand of arm, het met de hand of arm spelen van de bal. Al deze negen overtredingen worden - echter alleen als ze opzettelijk gebeuren - bestraft met een directe vrije schop, dat is een vrije schop waaruit rechtstreeks kan worden gescoord en waarbij de tegenstanders ten minste 9,15 m afstand moeten nemen van de bal. Gebeuren deze overtredingen binnen het strafschopgebied door spelers van de verdedigende partij, dan wordt een strafschop (penalty) toegekend : een schop vanaf de penaltystip, waarbij alle veldspelers buiten het strafschopgebied en op ten minste 9,15 m afstand van de penaltystip moeten blijven.