Waarom hebben scheidsrechters verschillende tenue's? Ajax Manchester was bijna compleet geel met een paar strepen zwart en trapson PSV bijna zwart

Sport scheidsrechter

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
1.1K

Antwoorden (3)

Dat is voor de herkenbaarheid, de arbiters hebben altijd een tenue aan met een kleur die contra is dan de tenuekleur van de spelende teams.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij psv wedstrijd was dat juist niet vond ik
De KNVB schrijft voor, dat de scheidsrechter zich altijd moet aanpassen aan de kleding van beide clubs / landen. Hij mag dus niet dezelfde kleur(en) dragen als één der clubs. Verder is hij relatief vrij in de keuze van de kleur van zijn kleding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heester mee te maken dat de scheidsrechter qua shirt moet opvallen/onderscheiden tussen de andere spelers en de keepers. Als je bijna geen verschil zou zien tussen spelers of scheidsrechter zou er verwarring ontstaan.

Elke scheidsrechter heeft meerdere pakken, net als keepers trouwens. De scheidsrechter beslist ook vaak in welke kleur de keepers spelen, een andere kleur dan zijn pak natuurlijk!