Waarom heet Gelredome zo en niet Gelderdom, het staat toch in Gelderland? Waar staat die Gelre dan voor of is het toch hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
1.2K

Het beste antwoord

Een huwelijk van Graaf Reinald II van Gelre met de zus van de toenmalige koning van Engeland zorgde ervoor dat de Duitse keizer het graafschap Gelre in 1339 tot hertogdom verhief. Gelre bestond uit vier 'kwartieren': Nijmegen (het rivierengebied), Arnhem (de Veluwe), Zutphen (het gebied dat ruwweg overeenkomt met de tegenwoordige Achterhoek) en Het Overkwartier (rond Roermond).

Dome betekent: bolvormige opwelving. Vanwege het koepelvormige dak van het stadion zal het deze benaming hebben gekregen.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat gelderland vroeger werdt bestuurd door de graaf van Gelre

vandaar het Gelredome
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat voor sommigen internationaal gelijk staat aan Engels. Die mensen vinden "gelrekoepel" niet lekker bekken, denken dat buitenlanders het niet uit kunnen spreken.. of misschien willen ze verwarring met die ander arnhemse koepel voorkomen