Waarom dragen alle topclubs in Nederland rood/rood-witte shirts?

Ajax
PSV
Feyenoord
AZ
FC Twente

Is het gewoon toeval, of toch iets anders??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
6.7K

Antwoorden (4)

Over de oorsprong van clubkleuren bestaan vele theorieën. Zo zou rood symbool staan voor het bloed van Christus en door katholieke clubs gebruikt worden. Blauw zou dan weer gebruikt worden als tegenhanger van katholieke clubs, met als symboliek dat blauw een 'wereldse kleur' is. Ook groen wordt gebruikt door katholieke clubs. Een voorbeeld daarvan is het katholieke Celtic Glasgow (groen-wit). Het protestantse Glasgow Rangers speelt in blauw-wit. In vele gevallen zijn de clubkleuren dezelfde als die van het wapenschild van de stad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De thuis shirts van de clubs veranderen maar zelden, dus zijn ook waarschijnlijk al vanaf de oprichting van deze clubs al hetzelfde.
Toeval denk ik dus want niet al deze clubs zijn altijd topclubs geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet het precieze antwoord!!
Van de genoemde clubs is AFC Ajax in ieder geval de oudste club en zijn de rest dus gewoon na apers!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn aanvankelijke antwoord even verwijderd, want ik kwam gisteren toevallig een leuk verhaaltje over voetbal (jaja) tegen, waarin onder andere ook weer melding werd gemaakt van wederom DIE kleuren ; rood en wit. En ik denk dat ik nu weet in welke hoek de verklaring moet worden gezocht.

Voetbalclubs, zeker die die eind eervorige, begin vorige eeuw zijn opgericht, hadden allemaal een soort 'clubswapen', een insigne. Voetbal was in die tijd nog een beetje studentikoze aangelegenheid van vooral jongeheren van goede komaf, die graag allerlei clubs oprichten met alles er op en er aan. Die moesten natuurlijk kleuren hebben (de clubkleuren), en daarvoor is heel vaak een beetje leentjebuur gespeeld bij de heraldiek.

De kleuren rood en wit staan daarin meestal voor moed, opoffering en kracht (rood) en trouw , loyaliteit en doorzettingsvermogen. (wit). Twee in de sport heel belangrijke eigenschappen natuurlijk, die je graag uitdraagt naar buiten toe, waardoor de keuze voor deze kleuren voor heel veel clubs voor de hand lag.

Het aantal clubs dat van oudsher deze kleuren gebruikt in hun 'wapenuitrusting' (van embleem tot tenu) is dus niet geheel toevallig onevenredig groot.