Een schouderduw in het voetbal zou niet tot een overtreding leiden. Waarom niet eigenlijk? Als je de tegenstander met je schouder omver stampt?

Stel, ik ren op een tegenspeler af en ik stoot hem tegen de grond door met mijn schouder tegen de zijne te botsen. Dat is toch onsportief gedrag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
9.8K

Het beste antwoord

Juist, maar dat is ook geen schouderDUW, maar een schouderSTAMP-TOT-DE-GROND! Dat is dus strafbaar.

Je kan iemand aaien, maar ook vreselijk knijpen (wat is aardiger?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom gebeurt het dan zo vaak dat ik door zo'n schouderduw tegen de vlakte ga en de scheids niet reageert?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met techniek: hoe je te verzetten/schrap te houden en met massa: als je vrij licht bent en je gaat in duel met een veel zwaardere tegenstander is de kans zeer groot dat je tegen de vlakte gaat. Is voor jou niet eerlijk, maar wel volgens de regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gevraagd bij de KNVB en dit was het antwoord:
Een schouderduw kan wel degelijk een overtreding zijn wanneer dit met buitensporige of onbesuisde inzet gebeurd.
De grens is naar het oordeel van de scheidsrechter.

Andere antwoorden (3)

Een schouderduw en een duw met de schouder zijn 2 verschillende dingen. Bij een schouderduw moeten de schouders elkaar raken. Als de schouder iets anders raakt Bijv. Een rug dan zou dit een overtreding zijn. Dus als de tegenstander jou een schouderduw geeft (schouder tegen schouder) en jij valt is het geen overteding. Een schouderduw mag alleen als je bij de bal bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is dat dan niet in tegenspraak met het reglement dat zegt dat je een speler niet mag doen vallen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het blijft lastig. En in elke situatie is anders. Dus het verschilt ook per situatie.
Voetbal is een contact sport .
En als twee spelers elkaar raken dan is het meestal met de schouders eerst .
En daarom hebben zij die regel ingevoerd van schouderduw.
En als die regel niet bestond dan krijg je geen gevecht om de bal .
En dat maakt het gevecht om de bal alleen maar spannender als je weet dat een schouderduw mag .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gaat voetballen mag je wel een schouder duwtje geven alleen niet te hard want dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En vanaf wanneer noemt men het dan te hard?