Waar komt de rivaliteit tussen FC Utrecht en Ajax vandaan?

Er zou sprake zijn van een ''botsing tussen clubculturen'' maar wat is er zo verschillend dan? En hoe komt het dat de FC Utrecht Ajax als aartsrivaal beschouwd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
2.4K

Het beste antwoord

"Omdat er binnen de regio geen grote clubs zijn ontbreekt het Utrecht aan een echte klassieke rivaal. Voor Utrecht-supporters is Ajax echter de belangrijkste opponent, en wedstrijden tussen beide ploegen zijn altijd zeer beladen. Deze rivaliteit vind zijn oorsprong in de Nederlandse geschiedenis, aangezien Utrecht en Holland diverse oorlogen met elkaar uitvochten waarbij Utrecht uiteindelijk aan het kortste eind trok.[bron?] Deze spanning wordt versterkt door het feit dat beide clubs over een zeer actieve harde kern beschikken, die regelmatig met elkaar in aanraking komen. Om diezelfde reden worden wedstrijden tegen ADO Den Haag vaak als zeer beladen beschouwd."

http://nl.wikipedia.org/wiki/FC_Utrecht#Rivaliteiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zijn twee grote steden die bij elkaar in de buurt liggen