Waarom staat er een scheidsrechter achter de doellijn?

Ik zit (jaja ;) ) ajax te kijken en zowel ik als mijn voetballiefhebbende vriendje vragen ons waarom er achter de doellijn ook een scheidsrechter staat tegenwoordig.
Dit betekent dus dat er nu 5 (6 incl nu dus 6e official) op het veld staan...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
1.2K

Het beste antwoord

Het is dit jaar voor het eerst als test in de Euroleague ingevoerd. Voornamelijk om de discussies over de camera's op de doellijn, waar al heel lang over gediscussieerd wordt nog uit te stellen. De Fifa wil niet aan camera's die de doellijn in de gaten houden dus hebben ze bij wijze van proef besloten tot 2 paar extra ogen achter de lijn.

Dat dit nog geen oplossing is, bleek al in de eerste ronde. Ik weet niet meer zo gauw uit mijn hoofd welke wedstrijd, maar de man achter het doel heeft daar in 1 wedstrijd tijd, 2 situaties compleet over het hoofd gezien (inclusief een bal die eigenlijk wel achter de lijn was).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die kan ook meekijken bij buitenspel situaties. En hij heeft een beter overzicht op overtredingen in de drukte van het doelgebied. En hij kan daar ook goed beoordelen of de bal wel of niet achter de lijn is geweest.
Dus gewoon een extra oogje voor betere prestaties van scheidsrechterland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds de nieuwe competitie wordt er getest met extra grensrechters die staan opgesteld achter de doellijn. Dit is gedaan om verdachte situaties mbt goals/corners beter te zien.
Men wilt dit namelijk nog niet met camera's gaan doen en ik denk dat het spel anders teveel wordt bederft als men dit met camera's zal gaan ondersteunen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja dit geldt voor nu alleen nog maar bij Europese wedstrijden zoals de Euro League en Champions League
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de laatste tijd veel kritiek is op de scheidsrechter is men een expiriment begonnen met scheidsrechters achter de doelen. Zij moeten vooral letten op situaties in en rond het strafschopgebied. Dit is slechts een proef die alleen geldt voor de EL.