Zou een scheidsrechter wel doping mogen gebruiken?

Puur hypotetisch uiteraard. Ik zat gisteren weer eens voetbal te kijken en opeens kregen we het over doping. Op dat moment vroeg ik me af of een scheidsrechter eigenlijk wel doping zou mogen nemen?
Als het bij hem prestatieverhogend werkt (meer uithoudingsvermogen bijvoorbeeld) dan zou dat eerder voordelig voor het spel zijn dan nadelig.

Dan de subvraag: Voor het geval het ook voor een scheidsrechter verboden is doping te gebruiken, zouden er dan ook dopingcontroles voor scheidsrechters zijn na de wedstrijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
1.1K

Het beste antwoord

Ha, die C4th;

Ik kan me voorstellen dat de reglementen hier niet in voorzien, maar het lijkt me logisch dat een bond een scheidsrechter die op een of andere manier op dopinggebruik zou worden betrapt toch op non-actief zou worden stellen om als voorbeeld te dienen. Maar helemaal zuiver zou dit niet zijn; het beïnvloedt het spel of de uitslag niet nadelig en met het beoordelen van eventueel dopinggebruik van spelers heeft een scheidsrechter ten slotte ook niets te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou eigenlijk niet weten waarom niet, van alle mensen op het veld maakt de scheidsrechter de meeste meters. Hiervoor moet je een ijzersterke conditie hebben. Als een scheidsrechter doping gebruikt om zijn loopprestatie te verbeteren, zorgt dat alleen ervoor dat hij sneller een situatie kan beoordelen. Niet dat ik het toejuich, maar ik zou het niet verbieden in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doping hoort niet in de sport, dus ook niet bij de scheidsrechter! Ook lijkt het me niet dat het officieel mag, want dat zou toch meten met twee maten zijn! Maar of iemand het controleerd.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me dat dit niet mag, maar heb geen idee of dit werkelijk wordt gecontroleerd. Dopings is namelijk nooit goed en niet gezond en zou dus door niemand gebruikt moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee zou het niet verboden moeten zijn omdat de scheidsrechter geen sportprestatie hoeft te leveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee. op je werk mag je niet onder invloed zijn....heel simpel......mag ik ook niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf ook voetbalscheidsrechter (voor de lol) en ik kan mij voorstellen dat dat ook verboden is. Je hebt tenminste een voorbeeldfunctie te bekleden en moet van onbesproken gedrag zijn. Het gebruik van doping valt daar dus ook onder. In de praktijk zou je dit dus best wel kunnen toepassen, of daar animo en vraag naar is is een tweede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand mag doping gebruiken!
In elk geval niet die op de opiatenlijst staan.
En daar hoort vrijwel alle sportdoping ook bij.