Wat was het nut van de voetbalwedstrijd in Australië?

Het Nederlands voetbalelftal heeft vandaag een oefeninterland gespeeld in en tegen Australië.
Oke, het Australische voetbalelftal heeft ooit een vriendschappelijke wedstrijd in en tegen Nederland gespeeld, dus er moet een terugwedstrijd komen, maar waarom moet die in Australie gespeeld worden, als het merendeel van de "Socceroos" (Australische voetbalspelers) in Europa speelt?

Ik heb de spelers die vandaag spelen er op nageslagen. Van de 16 die er in actie zijn gekomen, spelen er precies 2 in de Australische competitie, 1 speelt er in Japan en de overige 13 in Europa.
Met andere woorden: 13 Australiërs (er vanuit gaande dat er geen bankzitters waren die ook moesten vliegen) en zo'n 25 man uit Nederland (laat ik het dan maar laag inschatten) hebben zo'n 24 uur in een vliegtuig gezeten om aan de andere kant van de wereld 90 minuten te voetballen, om vervolgens dezelfde reis weer terug te maken... Had deze wedstrijd dan niet beter in Engeland gespeeld kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Er zijn een aantal redenen voor deze wedstrijd;
Zoals gezged was er al eens een wedstrijd gespeeld in Nederland en was het nu de beurt aan Nederland om daar te spelen. Het is wel leuk voor de Australische voetbalfans om hun helden in hun eigen land te zien spelen. Maar het is weldegelijk mogelijk om zo'n wedstrijd ergens anders te plannen.
Daarnaast is het voor Nederland goed om tegen tegenstanders van andere continenten te voetballen, op het WK speelt men ook tegen niet-europese landen die vaak een andere speelstijl hateren.
Ook kan ik me voorstellen dat de klimatologische omstandigheden in Australië anders zijn en misschien vergelijkbaar als in Zuid-Afrika. Dus om alvast te wennen aan soortgelijke omstandigheden als in Zuid-Afrika. (Dit is puur speculatie, ik ken klimatologische omstandigheden van beide landen niet).
Een andere belangrijke reden schijnt geld te zijn (dit heb ik ergens gelezen, maar ik kan de betrouwbaarheid niet inschatten). De Australiërs schijnen flink wet geld over te hebben gehad om Oranje een wedstrijdje in Sydney te laten spelen. En de KNVB wilde daar graag gebruik van maken.
Maar het is inderdaad wel apart om een wedstrijd om 10 uur 's ochtends te zien. En mede doordat de spelers veel hadden gereisd was het een draak van een wedstrijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een voetballend landsteam speelt de wedstrijd thuis (in eigen land) of uit (in het land van de tegenspeler). Van tevoren is er niet bekend wie er allemaal wordt geselecteerd.

Verder denk ik dat het spelen van dergelijke voetbalwedstrijden in de loop naar belangrijke evenementen van promotioneel belang zijn voor het organiserende land. De kosten voor al die toch al goedbetaalde spelers hebben ze er dan graag voor over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het heel kort houden: Dat nut was er niet.
Voetbalwedstrijden hebben geen nut.
14 jaar geleden
De hele wedstrijd heeft geen nut gehad met een stand van 0-0. De toeschouwers zouden eigenlijk hun geld terug moeten krijgen als er geen doelpunten zijn gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nut is er voor de toeschouwers. In jouw redenatie zeg je dus: De 50.000 bezoekers die de wedstrijd bijwonen tellen we niet mee, en kijken alleen naar de spelers. Niet reeel natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OEFENwedstrijd. Is toch duidelijk lijkt me.