Waarom is douchen met voetballen (meestal) verplicht?

Ik zit op voetbal en bij ons in het team hebben we dus de regel dat je met trainingen en wedstrijden of het nou een in of uit wedstrijd is, je altijd moet douchen.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje irritant, voor mij is het 2 min fietsen en ik ben al thuis en dan kan ik ook gewoon daar douchen.
Zou er nou echt een goede reden voor zijn?? :O

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
15.3K

Antwoorden (12)

Goed voor het teamgevoel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als douchen een vrije keuze is na het sporten dan vorm je al drie groepen in de kleedkamer wat niet goed is. Eén groep die niet wilt douchen om welke redenen dan ook en één groep die wel wilt douchen maar niet durft wegens schaamte voor de groep die niet wilt douchen. En als laatste de derde groep die ook wilt douchen en zich daar ook niet voor schaamt.
Daarom alleen al ben ik wel een voorstander dat er verplicht gedoucht moet worden om de team op deze manier ook bij elkaar te houden.

Het douchen kan je ook zien als een gewoonte voor het geval je een prof wordt. Bij betaald voetbal moet iedereen douchen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens, maar je kunt nog steeds niet mensen verplichten te douchen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ervoor kiest om je bij een club of vereniging aan te sluiten dan kies je er tegelijk voor om je aan de daar geldende regels te houden. Het is niet verplicht dat je lid bent van een voetbalclub ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mendy, goede aanvulling.
Simpelweg omdat je anders blijft stinken, het is niet erg fris. Vaak ook heb je het warm na het sporten en de neiging om koud gekleed naar huis te gaan.

Ik denk dat door het douchen op de vereniging je bloedcirculatie weer opgang komt en dat dit sowieso ook goed is en je je normale temperatuur weer terug krijgt.
Dit is een hypothese verbeter me wanneer fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de hygiëne.. Ze kunnen niet controleren of je thuis wel gaat douchen, en anders sturen ze na de training weer allemaal stinkende mensen de wijde wereld in :D
Misschien kun je je trainer vragen of je niet hoeft te douchen omdat je zo dichtbij woont.
Veel succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is natuurlijk geen enkele reden voor om jou dat te verplichten.
En het mag je ook niet verplicht worden opgelegd.
Jij beslist dat zelf en niemand anders!
Kom voor jezelf op als je niet verplicht wilt worden om onder de douche te stappen.

Toegevoegd na 6 uur:
Wat is er tegenwoordig toch met (blijkbaar) de meeste mensen aan de hand?
Vrijwel iedereen komt met een of andere lulsmoes waarom hij het wel zou moeten doen.
Het is een aantasting van de individuele vrijheid om iemand dat te verplichten!
Heeft met teamgeest etc. niets te maken.
Misschien vind de trainer het leuk.....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest logische reden lijkt mij dat het tegenwoordig bijna altijd en bijna overal wel gebeurd. Veel vrienden van mij voetbalden veel doordeweeks en dan is het onhandig om nadat je van het vieze natte veld in je goede kleding eerst naar huis te moet om te douchen.. Veel voetbalde zaterdag ochtends dus die stapte zo uit bed en douchte na de training zodat ze de dag weer fris en fruitig begonnen.. Het is idd goed voor de bloed circulatie maar denk dat de boys de hygiëne toch boven de circulatie stellen;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mag niet verplicht worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee weet ik ik zeg ook niet in mijn reactie dat het verplicht is.. ;) goed lezen
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je moet je tot niets laten verplichten. Zeker niet met al die pedo's tegenwoordig. Als jij lekker thuis wilt douchen dan doe je dat. Gewoon schijt hebben aan wat een ander vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij.
Heb inmiddels ook al 2 minnetjes gekregen voor een antwoord van gelijke strekking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je gevoel dat je geen buiten beentje wil zijn. Het is aan jou om te bepalen of jij daar wilt douchen of niet. Als je het echt niet wilt moet je voor jezelf durven staan en zo sterk zijn om als enige te zeggen ik doe het niet. Wie weet zijn er nog een paar in je team die het eigenlijk niet willen. Gewoon jezelf zijn!
Het probleem is niet de hygiene, maar je bloedomloop en je hart. Als je namelijk gelijk na het sporten om de fiets springt, koel je af, kan leiden tot ziektes

Het verschil tussen warmte tijdens het sporten en de wind tijdens het fietsen is te groot, verkoudheid is het gevolg.

Als je paar minuten van je vereniging afwoont is het een ander verhaal, natuurlijk
Niet is beter dan thuis, lekker alles bij de hand, privacy en geen lastig kinderen die je de vragen van het hoofd zeuren.

Mijn mening is gewoon eigen verantwoordelijkheid, ben zelf coach en het maakt mij niks uit of ze nou douchen of niet douchen, als je een ziekte oploopt zeg ik altijd niks aan te doen. De kinderen vinden dit bij mijn elftal vind dit de fijnste methode ( voor mijn gevoel dan he) Kan zijn dat ze het achter mijn rug het helemaal niet leuk vind ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de Nederlander nou echt zo een slappe zak? Na het sporten niet douchen, ja, dan word je ziek. Ben ik even blij dat mijn andere helft niet-Nederlands is.
ik snap dat je het irritant vind ivm dat je 2 min vanaf woont, maar als je gewoon geen problemen wilt en gezeur douch je gewoon even 2 seconden wat maakt jou het toch uit, anders hou je maar een onderbroek aan ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, er is een simpele reden voor: sommige mensen vinden het leuk om dominantie uit te oefen over anderen. Ik zit ook op voetbal en vind het ook leuker om me thuis een lekker warm bad te nemen en te relaxen daarin. Mensen die de vrijheid van een ander niet respecteren zitten goed fout. Het beste wat je kunt doen is het gewoon negeren. Ze gaan je er niet voor uit de club gooien, want dat kunnen ze niet. Je bent lid en je hebt het recht om zelf te beslissen of je daar of thuis gaat douchen. Het komt hen trouwens voordeliger uit, want je verbruikt geen water en elekctriciteit.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nu ik er nog eens beter over nagedacht heb, zou het me inderdaad niet verwonderen dat er één of meerdere pedofielen daar in je club zijn die het leuk vinden om jullie te filmen en te fotograferen terwijl jullie naakt (of met kleren?) onder de douche staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het circulatie verhaal is correct en ook natuurlijk de hygiene. Ik denk zelf dat als je echt kapot bent van het trainen of voetballen dat je zelf al gelijk wilt douchen maar ben je niet zo heel bezweet zou ik ook gewoon naar huis gaan.
Zelf doe ik aan kickboxen en dan ben ik zo bezweet dat ik er niet een aan moet denken om zo mijn kleding in te huppen. Bij voetbal ook niet tenzij ik weinig had gespeeld (lees: reservebank).

Niemand kan jou wat verplichten, als jij dat wilt ga je gewoon lekker door naar huis. Gaan ze je tegenhouden dan? Doen ze supermoeilijk kun je vragen: waarom wil jij zo graag dat ik douch, vind je het leuk om dat te zien of zo. Zijn ze gauw klaar denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hygiene je zal erg stinken en jeuk hebben als je niet doucht!