Waarom moet er bij het voetbal een wissel van een speler het spel worden stil gelegd? Bij het hockey gaat het toch ook gewoon door.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
4K

Antwoorden (7)

Omdat bij voetbal een max van drie wissels is. Bij veel andere sporten kan doorlopend gewisseld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zijn de regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voetbalveld is een stuk groter, als iemand er uit moet is de plek een te lange tijd leeg. Hierdoor wordt het spel verstoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spel wordt niet stilgelegd voor een wissel dus de hele vraag klopt niet. Wel mag je alleen wissellen als het spel stil ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spel wordt nooit stilgelegd voor een wissel. Je mag alleen wisselen als het spel stil ligt. Dit heeft te maken met de controleerbaarheid van het aantal spelers. Voordat de scheidsrechter de wedstrijd laat beginnen (zowel begin van de eerste helft als ook begin tweede helft en eventueel verlenging) telt hij het aantal spelers dat per team in het veld staat.
Door de grote van het veld in combinatie met de hoeveelheid spelers (22) is het onmogelijk om dit tijdens de wedstrijd zelf nog te controleren. Indien er dus vrij gewisseld zou mogen worden kan er vals gespeeld worden door (tijdelijk) een extra speler te laten deelnemen aan het spel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hockey heeft volgens mij zuivere speeltijd en voetbal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het amateurvoetbal, tijdens de wedstrijden waar er onbeperkt gewisseld mag worden (de lagere klassen en jeugd vooral), ligt het aan de scheidsrechter of deze wisselen toestaat als het spel bezig is. De meesten hebben dit liever niet. Dit zou je als trainer aan het begin van de wedstrijd aan de scheidsrechter moeten vragen.

In de hogere klassen is het wel van belang dat de wissels goed verlopen. Dit heeft ook met het wedstrijdformulier te maken. De namen van de gebruikte wisselspelers moeten voordat de scheidsrechter het formulier aftekent namelijk er op staan. Als een scheidsrechter niet weet wie het speelveld verlaat en wie er op komt dan kan hij/zij dit achteraf niet controleren.