Waar wordt de kampioensschaal gemaakt van de eredivisie?

Ik kijk nu de huldiging van ajax op tv en ik ben erg benieuwd waar de schaal wordt gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
3K

Antwoorden (3)

http://wn.com/The_making_of_the_kampioensschaal

Hier een filmpje waar het word uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt gemaakt van RVS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was niet de vraag, die was WAAR.
en... de schaal niet van rvs maar van tin.
Bij familiebedrijf 't Oude Ambacht in het Gelderse Alphen.

"Voor tinnegieter Martijn van Zon (30) uit het Gelderse Alphen is het aftellen geblazen. Zondag gaat ’zijn’ kampioensschaal in de Amsterdam ArenA de lucht in. „Ik kan je verzekeren dat hij dit jaar perfecter is dan ooit tevoren”, lacht Van Zon, wiens familiebedrijf ’t Oude Ambacht sinds eind jaren tachtig de felbegeerde schaal produceert voor de kampioen van de eredivisie in opdracht van de KNVB.

Wekenlang heeft Van Zon aan zijn kunstwerk gesleuteld. „Hoewel we het al jaren doen, is het voor ons nooit een routineklus. Je probeert jezelf iedere keer weer te overtreffen. Ik denk dat het me dit jaar behoorlijk goed is gelukt. De schaal is net iets strakker, al is dat voor de leek nauwelijks waar te nemen. Het valt waarschijnlijk alleen profs op.”

De Gelderlander beschouwt zichzelf als een van de laatste der Mohikanen. De tinnen schaal – ’in tegenstelling tot wat mensen denken is hij niet van zilver, maar van tin’ – wordt stapje voor stapje geforceerd, zoals het in vaktermen heet. „Daarmee wordt de vorm bepaald. Er zijn nog maar heel weinig mensen die het forceerkunstje beheersen. De meesten zijn al lang en breed met pensioen”, aldus Van Zon, die de prestigieuze kampioenstrofee helemaal in z’n eentje vervaardigt."

Telegraaf, donderdag 12 mei