Wat wordt bedoeld met "ëën lijn" in buitenspel- en niet-buitenspelsituaties?

Als bij in de richting van het doel lopende spelers het voorover staande hoofd van de verdediger en het achterwerk van de aanvaller één lijn vormen, is hier dan sprake van één lijn en dus is het dan geen buitenspel?

13 jaar geleden
in: Voetbal
1.9K

Antwoorden (5)

Op één lijn betekent eigenlijk dat de laatste verdediger met de voorste aanvaller op precies dezelfde hoogte staan met hun voeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat jij zegt klopt: als het vooruitgetoken hoofd van de aanvaller op één lijn staat met het achterwerk van de verdediger, dan is het geen buitenspel.

Bij buitenspel geldt het meest vooruitgestoken lichaamsdeel waarmee een doelpunt gemaakt mag worden. Armen tellen dus niet mee. Schouders, benen, voeten e.d. wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van Lomski.
corzijlstra
13 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van Lomski.
Eén lijn bij buitenspelsituaties wordt eigenlijk meestal gezegt als de verdediging op een lijn staat. Dus dat de vier verdedigers op dezelfde afstand staan in de lengte van het veld, bijvoorbeeld alle vier ter hoogte van de 16-meterlijn.

Wat jij beschrijft klopt inderdaad maar wordt zelden of nooit zo genoemd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel simpel. De laatste man ( verdediger ) is de ''buitenspellijn'' de grensrechter staat ook op deze lijn. Mocht de aanvaller met zijn neus bij wijze van spreke voorbij de verdediger staan is het buitenspel.

Grensrechters fluiten trouwens nu ook wanneer het gelijk is. Omdat het dan twijfel is en bij twijfel wordt er gefloten voor de verdedigende partij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grensrechters fluiten niet, maar vlaggen. ;)
corzijlstra
13 jaar geleden
Maar de neus is maar een deel van het lichaam. Als een ander deel van het lichaam wel op één lijn staat, dan is het toch geen buitenspel? En waar staat, dan bij twijfel de verdedigende partij voorrang moet hebben? Ik vind, dat de aanvallende partij het voordeel van de twijfel moet hebben. Er moeten zo weinig mogelijk spelonderbrekingen zijn. Dat komt het spel ten goede.
Nee dat is geen buitenspel, aanvaller en verdediger staan in jou vraag op één lijn.