Gezien het feit dat zo goed als alle scheidsrechters er een baan naast hebben verdiend het niet zo goed dat ze er van kunnen leven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nav een ander antwoord dat de scheidsrechter van de WK-finale 40.000 verdiende ben ik eens gaan googelen en kwam op het volgende uit:
"De 23 arbiters en hun assistenten die op het komende WK in Duitsland actief zijn, ontvangen voor hun arbeid van de FIFA allen het vorstelijke salaris van 33.000 euro. Bij het vorige WK kregen de scheidsrechters 'slechts' een honorarium van 20.000 euro."

Ik weet dat dit uitgaat van 2006, maar het lijkt me sterk dat een scheidsrechter die de finale mag fluiten opeens 40.000 krijgt voor één wedstrijd. Het is aannemelijker dat alle scheidsrechters een honorarium van zo'n 40.000 voor het toernooi krijgen.
Wat dus inhoudt dat als je maar goed genoeg bent en je mag op een WK fluiten, dat je dan van het scheidsrechtersschap zou kunnen leven.

In NL & Belgie kunnen scheidsrechters echter niet leven van het zijn van scheidsrechter. Je kunt het beter beschouwen als goed betaalde hobby.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

amateur club niet maar Eredivisie of eerstedivisie wel hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wedstrijd in het betaald voetbal 500 euro , dit is
inclusief reiskosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt per wedstrijd af, maar bedragen kunnen flink oplopen als je echt belangrijke risicowedstrijden mag fluiten. Anders valt het wel mee. Ik meen dat de scheidsrechter vd WK finale iets van 40.000 euro kreeg, dus wel aardig wat. (Maar niets vergeleken met de voetballers die in het veld stonden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had een collega die als scheidsrechter er iedere maand zo'n 2000 euro bij verdiende.
Dat kostte hem wel veel vrije dagen natuurlijk, maar als ambtenaar is er heel veel mogelijk...
Ik noem dat toch een goed betaalde functie en in zijn geval dus dubbel salaris.