Vandaag werden de cijfers van het seizoen 2009/2010 gepresenteerd over Feyenoord.
Omdat het voor de meeste mensen niet duidelijk is al die cijfers in een jaarverslag hebben we wat feiten op een rij gezet :

De situatie voordat de VvF Feyenoord de helpende hand toestak :

Totale schuld : 43,4 miljoen euro

Wat veroorzaakt deze grote schuld ?

De leningen ( Langlopend ) :

1. Een lening van € 4,9 miljoen waarover aflossing en rente betaald moet worden. ( ruim 5 ton aan aflossing welke het lopende seizoen voldaan moet worden, vermoedelijk is dit de lening die er voor heeft gezorgd dat cisse naar feyenoord kwam ??!!, mede doordat cisse een contract heeft van 5 jaar en deze lening ook een looptijd heeft van 5 jaar !! Een duidelijke parallel dus.

2. Daarnaast heeft Feyenoord in het jaar 2008/2009 een investeringsfonds opgezet waarin ruim 11 miljoen euro in gestort is en waarover rente betaald moet worden ( deze lening zorgt voor 660.000 euro rentelasten per jaar ! )

De kortlopende schulden :

1.Rekening Courant ( Bankrekening )

Feyenoord heeft een rekening courant bij de ABN/ voorheen Fortis bank. Dat wil zeggen een rekening waarin ze dus in het rood mogen staan ! Feyenoord kan tot maximaal 8,9 Miljoen in het rood staan. Op het moment van de publicatie staat er een negatief saldo van 5,7 miljoen euro. Feyenoord gebruikt deze rekening puur voor het betalen van de crediteuren ( leveranciers die van feyenoord geld krijgen ) Ook over deze rekening wordt rente betaald ( euribor + 2,5 % en een 0,5 % risico. Dat komt dus neer op 3,5 % ( euribor 1-maands is ongeveer 0,8% ) op jaarbasis. Wat dus een rente post oplevert van ruim 200.000 euro.