Is er ooit een studie gemaakt over de effectiviteit van het 'muurtje' bij de vrije trappen in het voetbal?

Mijn idee over het 'muurtje' is altijd dat het voor de keeper enkel moeilijker wordt, omdat hij de bal pas op doel ziet afkomen op het moment dat die voorbij de muur gaat, waardoor hij doorgaans over veel minder tijd beschikt om de juiste richting uit te gaan en de bal uit het doel te houden. Zonder de muur ziet hij de bal veel vroeger en heeft hij, mijns insziens, veel meer tijd en is het veel gemakkelijker om de bal uit doel te houden. Bovendien komt daar nog eens bij dat de spelers die het muurtje vormen geen mandekking kunnen uitvoeren, wat nog eens extra voordeel oplevert voor het aanvallende team.
Daarom vroeg ik me af of er ooit een heel degelijke studie is uitgevoerd die wetenschappelijke duidelijkheid geeft of het muurtje effectief of daarentegen eerder nadelig is voor het verdedigende team.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het muurtje er niet stond zou het toch gewoon een strafschop zijn ? Of is dit weer wat anders ? Ik ben een volkomen voetbal-analfabeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zo kan je het zien, maar dan een strafschop op grotere afstand dan de 11meter-stip en veelal om een 'hoekie'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonder muurtje zou het geen strafschop zijn, want dan mogen er alsnog mensen voor de bal staan. Al is het dan niet netjes op een rijtje en aangegeven door de doelman.

Het beste antwoord

Mijns inziens is het voor de vrije trap nemende voetballer ook een heel stuk moeilijker de bal in het doel te jensen. Ze moeten langs of over het muurtje heen (een enkeling is zo dapper erop te gokken dat het muurtje wel springt en schiet de bal onderdoor, zie video).

Niet alle voetballer kunnen loepzuiver schieten over een muur. Komt nog bij dat de keeper de bal misschien minder goed kan zien aankomen, maar de speler in kwestie kan de keeper ook minder goed zien.

Ik durf te stellen dat er heel wat meer doelpunten vallen uit vrije trappen zonder muren dan met.

Maar om echt antwoord te geven op je vraag: "Er zal vast wel eens een studie naar de effectiviteit van een muurtje bij voetbal (bij zo'n sport waar miljoenen in omgaan, is zo ongeveer alles inmiddels al wel eens onderzocht), maar getuige het feit dat het muurtje er nog steeds staat, zal waarschijnlijk de uitkomst zijn dat er met een muurtje minder doelpunten vallen dan zonder muurtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee daar is geen studie naar gedaan omdat in de praktijk al duidelijk blijkt dat een muur wel nut heeft.
Om even al je argumenten door te nemen; als je je muur goed opstelt wordt het juist makkelijker. Één hoek scherm je af waardoor de doelman zich enkel hoeft te focussen op de andere hoek. Zonder muur is het eigenlijk een veredelde strafschop, als je goed in de hoek mikt is het altijd raak. Als je je goed opstelt kan je de bal ook goed zien en daarnaast zie je dat de bal geeneens het doel bereikt omdat de bal in de muur beland of over/naast gaat.
Daarnaast is mandekking toch niet zo belangrijk bij een directe vrije trap op doel omdat de bal toch richting de keeper gaat. Daarnaast staat de muur vaak in of rond de 16 waardoor de spelers in de muur direct hun verdedigende posities weer kunnen innemen zodra de vrije trap is genomen.