Waarom staat er voor Duitse voetbalclubs die beginnen met "FC" altijd "1."?

Bijvoorbeeld 1. FC Nurnberg, 1. FC Köln, 1. FC Kaiserslautern. Bij andere voetbalclubs (die niet beginnen met FC) zie je dat niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
5.3K

Antwoorden (5)

Ik ben geen voetbalexpert, maar volgens mij betekent dat dat het eerste elftal van de club er mee aangeduid wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd. Maar dit is meestal alleen bij Duitse clubs. In de Spaanse competitie bijvoorbeeld FC Barcelona, staat geen 1 voor. FC Zwolle ook niet ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die clubs hebben er zelf voor gekozen om 1. (oftewel eerste) voor hun naam te zetten. Zo heet 1. FC Köln officieel: 1. Fußball-Club Köln.
Oftewel het eerste voetbal elftal van Keulen.
14 jaar geleden
het klopt inderdaad dat 1. betekent dat het om het eerste elftal gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Betekent dat het de eerste voetbalclub is uit de stad. Het gaat niet om het eerste elftal in ieder geval. Er bestaat ook een 1. FC Nurnberg II, het tweede elftal van dezelfde club uitkomend in de Regional Liga Sud.