Waarom komen de meeste Belgische voetbalclubs uit Vlaanderen?

Doen de zuidelijke clubs soms mee met de Franse competitie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Voetbal
4.4K

Het beste antwoord

Het is inderdaad zo dat van de 16 clubs in de Belgische competitie, eerste klasse maar 3 clubs uit Wallonië komen (Standard Luik, Charleroi en Eupen).

Dit is echter niet zo omdat de Waalse clubs met de Franse competitie meedoen, het Belgisch systeem (dus nationaal) is georganiseerd volgens een rangorde (1ste klasse, 2e klasse, ...). Alle clubs kunnen dus meedingen voor een plaats in de 1ste klasse. Toevallig is het zo dat er maar 3 Waalse clubs een plaatsje in eerste klasse hebben. Het had evengoed omgekeerd kunnen zijn. Standard Luik is één van de beste clubs van het land, dus dit bewijst dat als de Waalse clubs beter waren geweest, zij ook in eerste klasse kunnen spelen.

Er is ook nog RSCA Anderlecht, uit het Brusselse. Deze zijn niet Vlaams, ook niet Waals.

Af en toe wordt er wel eens over gesproken om het profvoetbal op te splitsen in een Vlaamse en Franstalige competitie. Voorlopig is dit echter nog niet het geval...

Ter info, in tweede klasse zijn van de 18 clubs, 5 clubs afkomstig uit Wallonië.

Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoals hierboven al geschetst komen er weldegelijk ploegen uit Wallonie, waarvan 1 van de topploegen; Standard Luik in 2008 en 2009 haalde zij zelfs de lanstitel. Alleen, in Vlaanderen is er meer geld waardoor clubs daar betere spelers kunnen halen en dus een betere ploeg hebben. In Wallonie is men een stuk armer waardoor op Standard na geen enkele club een betekenisvolle rol kan spelen in de competitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten de eerder genoemde redenen moet je je ook realiseren dat van de 10,5 miljoen belgen er 6,1 mln Vlamingen 3,4 mln Walen en 1 mln Brusselaren zijn.

Er zijn dus ook gewoon veel meer Vlamingen.