Heeft geld het voetbal verziekt?

"Voor mijn ogen voltrekt zich een schouwspel van de haat zoals dat nimmer op een voetbalveld is vertoond, ook niet in het verkankerde topvoetbal waarin alles in het teken staat van het negatieve ." Vlgs Jan Mulder in De Morgen van 28 mei 2009 (een moedig verslaggever)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
1.8K

Het beste antwoord

Het lijkt me wel duidelijk dat het voetbal totaal verziekt is door het geld, maar dat is denk ik altijd al zo geweest. Geld maakt blind in dat wereldje (en vele wereldjes daarbuiten). Sponsors gooien met geld om vooraan te kunnen staan en jonge ventjes die nog nooit in hun leven hebben gewerkt, worden overladen met geld, omdat ze volgens zg. kenners leuk tegen een balletje kunnen trappen. Een paar uurtjes per dag trainen en 1 wedstrijdje in de week (als ze pech hebben 2) en dat is hun leven. Dat kan natuurlijk alleen maar fout gaan. Die jongens hebben teveel vrije tijd en teveel geld. Dat kan alleen maar fout gaan en dat gaat dus ook altijd bijna fout. Maar in de tussentijd profiteren de sponsoren en de zg. kenners van al deze situaties.
Jammer, maar wat mij betreft mogen ze betaald voetbal (en andere betaalde sporten) afschaffen. Ook vanwege de zeer hoge kosten die een partij voetbal met zich meebrengt voor de gemeenten (en dus uiteindelijk voor de hardwerkende, eerlijke, belastingbetalende burger)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ja en nee ja omdat de minder rijke clubs nu nooit meer tot de echt rijke kunnen behoren (als je begrijpt wat ik bedoel)

en nee omdat de rijke clubs hebben nu allemaal goeie spelers wat het niveau ook erg opkrikt

maar een regel zoals vroeger: er mogen maar 4 buitenlanders in je team zitten vind ik dat ze dat opnieuw moeten instellen want dat is een goeie regel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, (kort maar krachtig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geld verziekt in mijn ogen alles dus dit ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in zekere zin wel. Als je kijk naar de Nederlandse clubs kun je constateren dat wij nooit meer een champions-leage finale zullen spelen. Simpel omdat Nederland te klein is, dus te weinig interresant is qua betaling tv rechten, dus de grote salarissen niet kan betalen. Eigenlijk allemaal begonnen met het Bosman-arrest.
Mensen zoals Abramovich, eigenaar van Chelsea, zijn bijna zover dat ze een finale kunnen 'kopen'.( Bijna, omdat ze met hun geld niet de 'vorm van de dag'van de voetballer kunnen bepalen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet je al ziek zijn om competitievoetbal te spelen... Dat je een ander wil aftroeven en te snel wil zijn... Ellebogenwerk en beconcurreren...
Het is precies als toen bij de romeinen, de gladiatoren in de arena´s... Ik vind het maar niets en als daar ook nog eens hoge beloningen aan gegeven worden, is het helemaal onzin...
Ik zou als eerste alle kosten van de politie bij een wedstrijd op de supporters gaan verhalen, en dan kijken hoe druk dat het wordt op de tribune...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de ene kant wel. De laatse vijf finales van de CL waren steeds één van zes ploegen finalist; Barca, Milan en de top 4 van Engeland. Ik durf te voorspellen dat ook volgend jaar één van deze zes ploegen in de finale zal staan en drie van de vier in de halve finale. Het is allemaal erg voorspelbaar geworden. Daarnaast verdwijnt een hoop van charme van de sport. Zo zijn er nauwelijks nog spelers die als kind op de tribunes stonden en later be dezelfde club gaan voetballen, clubliefde bestaat niet meer. Ook de oude stadions verdwijnen langzamerhand en de meeste fans kijken je vreemd aan als je gaat staan en negentig minuten lang je team aanmoedigd; je wordt vriendelijk verzocht om te gaan zitten. Ook even op zondagmiddag naar een voetbalwedstrijd gaan zit er niet in. Thuiswedstrijden gaat nog wel maar uitwedstrijden is een ramp.

Aan de andere kant leeft de sport als nooit tevoren. In de eerste divisie komen bij clubs als Cambuur, MVV en VVV gemiddeld 7 000 fans en bij derby's zelfs 10 000. Ook bij Fortuna Sittard dat bijna failliet is en met een veredeld jeugd elftal speelt kwamen 6 000 bezoekers bij thuiswedstrijden. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Desondanks moeten er maatregelen komen om voetbal er weer bovenop te helpen. Het kan niet zo zijn een clubs met honderden miljoenen aan schulden vrolijk europacup fianles gaan spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het geld heeft het voetbal verpest. Voetbal is een spel en geen werk. Als spel werk wordt is het niet leuk meer.
Toen Ajax nog in stadion 'De Meer' speelde was het ook veel leuker. Het meeste plezier had ik in het voetballen op straat of op een veldje in de buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het geld heeft het voetbal de populairste sport ter wereld gemaakt.

Zonder al dat geld zou je nooit grote toernooien kunnen organiseren, zonder al dat geld zou je nooit zulke goede jeugdopleidingen kunnen financieren.

Er moeten veel regels komen, wil een Nederlandse club ooit nog de Champions League winnen, dat weet ik. Maar dat betekent nog niet dat het voetbal verziekt is.

Als je Barça gisteren hebt zien spelen, besef je je hoeveel geld er gestoken is in (jeugd)trainers, accomodatie, persoonlijke begeleiding, enz..

Het geld heeft voetbal gebracht waar het nu is, aan de top van de wereld.