Ergens lang geleden door de Romeinen die van varkensleer een bal maakte om de tijd te verdrijven door een balspel te spelen...

Dit is mij althans altijd op school verteld. (lang geleden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is erg onduidelijk wanneer voetbal is uitgevonden. Het is waarschijnlijk ontstaan uit verschillende balspelen, en in de loop van de tijd zijn er steeds meer regels aan toegevoegd.
Het is ook niet duidelijk wie voetbal heeft uitgevonden, de Chinezen en de Engelsen claimen dat allebei.
In 1896(of rond die tijd) is de 1e interland gespeeld. Dus dit zou je kunnen zien als de 1e officiele wedstrijd. Maar later zijn er steeds meer regels toegevoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vorm van voetbal werd al in de middeleeuwen gespeeld. Het probleem hier mee echter was dat er vele mensen aan meededen. Te veel. Het was een massa sport waar honderden mensen tegelijkertijd aan mee konden doen. Gevolg een erg chaotisch en gewelddadig spel. De regels waren ook nog niet duidelijk. Gevolg er moesten regels werden opgezet. Deze eerste regels werden opgesteld in Cambridge Engeland in 1848. Uit deze regels werd later het spel voetbal afgeleid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens in China, ver voor het jaar 0.
Voetbal zoals we het tegenwoordig kennen komt uit Engeland, ergens in de 19e eeuw.
Oorspronkelijk mocht de bal ook met de handen gespeeld worden. Dit leidde uiteindelijk tot een opsplitsing van het spel in Rugby en Voetbal.
Bij voetbal werd, niet naar ieders tevredenheid, de regel in gevoerd dat je niet iemand onderuit mag schoppen.
Voor verdere details kun je Wiki oid raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het huidige voetbal zoals wij kennen is ontstaan in 1848 in Cambridge. Sindsdien zijn er wel wat kleine veranderingen in de spelregels geweest, maar grofweg gezien is het toen ontstaan.

Nederland heeft sinds 1879 voetbal. Toen werd er in Haarlem de 'Haarlemse Football Club' opgericht. Deze club bestaat nog steeds en is de drie-na-oudste club van Europa. De HFC is bij het grote publiek o.a. bekend vanwege de 1 januari wedstrijd (oud-internationals tegen de HFC). In 1937 had Nederland zijn eerste professionele speler (Bep Bakhuijs). Pas in 1954 had Nederland officieel betaald voetbal.