Wat verklaart het verschil tussen mannen en vrouwen in het tennis?

Bij vrouwen zie je veel vaker dan bij mannen dat wedstrijden veel makkelijker worden gewonnen. 6-0 6-3 komt veel vaker voor als bij de mannen, waar de wedstijden vaak spannender zijn. Nu weet ik dat mannen om 3 gewonnen sets spelen, maar de uitslagen van de sets liggen veel vaker dichter bij elkaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tennis
6.5K

Het beste antwoord

Volgens mij is één van de oorzaken van het verschil, te wijten aan geld.

In de mannentoernooien gaat veel meer geld om dan bij de vrouwentoernooien. Meer geld betekent (vaak) betere begeleiding en faciliteiten. Als je als vrouw jezelf wilt bewijzen in de tenniswereld, zal je toch echt eerst een paar toernooien moeten winnen om jezelf in de kijker te spelen. Als dat eenmaal gebeurd is, volgen de eurootjes vanzelf en daardoor ook weer betere begeleiding. Bij mannen ligt dat vaak net even wat anders, aangezien het prijzengeld daar veel hoger ligt. Het toeëigenen van goede begeleiding en faciliteiten wordt een stuk makkelijker en derhalve zullen er ook meer spelers op hoog niveau spelen en is de subtop groter dan bij het vrouwentennis.

Als je kijkt naar de ATP en WTA ranking, zie je overigens in beide gevallen dat er eentje ver boven de anderen uitsteekt en de rest zit op redelijke tot korte afstand van elkaar. Als je puur daar naar kijkt, vallen de verschillen wel mee. Maar inderdaad, de double bagels komen bij het vrouwentennis vaker voor.

1 Rafael Nadal 10745
2 Roger Federer 7215
3 Novak Djokovic 6665
4 Andy Murray 5125
5 Robin Söderling 4910
6 Nikolay Davydenko 4285
7 Tomáš Berdych 3860
8 Fernando Verdasco 3330
9 Andy Roddick 3225
10 Juan Martín Del Potro 3170

1 Serena Williams 7895
2 Caroline Wozniacki 6410
3 Kim Clijsters 5325
4 Venus Williams 5176
5 Jelena Jankovic 5145
6 Samantha Stosur 4550
7 Francesca Schiavone 4450
8 Vera Zvonareva 4430
9 Li Na 4015
10 Agnieszka Radwanska 3995
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

minder vrouwen dan mannen tennissen profesioneel.daarom meer verschil in niveau bij de top .Er steken maar enkele dames uit boven de rest,vaak bijna bij finale scores dichter bij elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is veel niveau verschll bij de dames.
Wat ook meespeelt is dat de dames een mindere opslag
hebben dan de mannen, mannen zijn sterker en kunnen
hun opslag makkelijker houden omdat dat veel sneller
en harder gaat.
De opslag bij de dames is niet zo hard, en daardoor makkelijker te routeneren voor de tegenstander.
De dames leiden daardoor makkelijker een setverlies, bij
eigen opslag.