Hoelang duurt een tenniswedstrijd gemiddeld?

Ik heb begrepen dat de tijd bij een tenniswedstrijd niet vastligt. Stel, je gaat naar een tenniswedstrijd als toeschouwer. Hoe weet je dan hoeveel uur je daarvoor moet vrijhouden? Hoelang duurt een tenniswedstrijd gemiddeld?

3 jaar geleden
in: Tennis
25.4K
LeonardN
3 jaar geleden
Mocht je echt van plan zijn een tenniswedstrijd bij te gaan wonen, kan je denk ik niet zo heel veel met een gemiddelde over alle type wedstrijden. Er zit namelijk een enorm verschil in de minimale en maximale waardes. Daarnaast zit er een hoop verschil in het type wedstrijd. Sommige wedstrijden zijn best of 5, sommige best of 3. Als je naar een mannen ATP-wedstrijd zou gaan kan dat zomaar 2,5 tot 4 uur duren. Maar er zijn wel extremen die 11 uur geduurd hebben. (Over meer dagen).
Je kan er dus beter heengaan, met of het idee dat je de wedstrijd niet per se hoeft uit te zitten, OF met een lege agenda voor die dag. Voor meer mogelijke gemiddeldes:
https://www.quora.com/What-is-the-average-time-duration-of-a-tennis-match

Antwoorden (3)

Dat weet je niet van te voren.

Afhankelijk eerst van de regels van dit tournooi.
Gaat het om dames of heren (of dubbel)?
Gaat het om 2 gewonnen sets van de 3 of 3 gewonnen sets van de 5 bv.
Ook het weer kan mee spelen, als het gaat regenen wordt er gestopt totdat het weer droog is.
Je kunt hier slecht een gemiddelde aan verbinden.
Wellicht is het een idee om na de tenniswedstrijd geen afspraken meer te maken. Gewoon de tijd vrij te houden. Kan een uur of veel langer meer duren. Je weet het niet.
Veel plezier, @mdw!
...
Lange ralleys -bal heen en weer slaan
of korte punten -service terugslaan en klaar.
...
Toegevoegd op 17 september 2020 13:39: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
"Hoelang duurt een tenniswedstrijd gemiddeld?"

Dat is eigenlijk (haast) niet te zeggen. Je zou dan alle wedstrijdlengtes van alle tot nu gespeelde wedstrijden op moeten tellen en delen door dat aantal wedstrijden. Waarbij het niet zomaar duidelijk is wat we dan bedoelen met ALLE wedstrijden. Tel je clubwedstrijden mee? Jeugdcompetities? Wedstrijden buiten enig clubverband? Vermeng je dan beste van 3 met beste van 5 ?!
Daarnaast is een gemiddelde ook nog een ietwat problematisch getal omdat de minimale waardes en vooral de maximale waardes vrij ver kunnen afwijken van dat gemiddelde.

Bekijk je het enkel over professionele wedstrijden, dan zou je iets kunnen zeggen als:
Beste van 5: ~3 uur gemiddeld
Beste van 3: ~2 uur gemiddeld

=

"Hoe weet je dan hoeveel uur je daarvoor moet vrijhouden?"

Eigenlijk weet je dat dus niet, maar het is wel een relevantere vraag dan het gemiddelde in mijn optiek.
We kunnen een grove inschatting maken.

Beste van 5: Kan zomaar 4-5 uur duren als alle 5 sets worden gespeeld, maar kan ook nog veel langer duren. Record is 11 uur (gespeeld over 3 dagen).
Beste van 3: Kan zomaar 3 tot 3,5 uur duren en kan natuurlijk ook nog weer veel langer duren. Record is 6,5 uur.

Nogmaals een hoop natte vingerwerk, bronnen die weinig informatie geven, waar zij de getallen weer vandaan hebben en indicatie, maar hopelijk heb je nu een iets beter idee van de lengte van een professionele wedstrijd.
3 jaar geleden
Dat hangt van enkele factoren af:
-Is het best of 3 sets of best of 5 sets?
-speel je in de laatste set met een tiebreak of blijf je verder doen tot 2 spelletjes verschil?
-is het enkelspel of dubbelspel?

de meest voorkomende is best of 3 sets met tiebreak in de laatste set en enkelspel
maar dan nog is het moeilijk te voorspellen
wedstrijden die al in 2 sets gewonnen worden duren ONGEVEER 1 u 30
wedstrijden waarbij er een derde set nodig is ONGEVEER 2 u 15

leuk weetje: de langste wedstijd was op wimbledon en duurde maar liefst 11 uur en 5 minuten. De twee 'slachtoffers' waren John isner en Nicolas Mahut. Natuurlijk was het best of 5 sets en werden ze alle 5 gespeeld, er moest ook gespeeld worden tot 2 spelletjes verschil in de laatste set (het was 70-68). De wedstrijd werd gespreid over 3 dagen en Isner won uiteindelijk, het scorebord kon het zelfs niet meer aan :-)