Waarom bukken tennisspelers die een service afwachten?

(Top)tennisspelers zie ik op tv altijd bukken als hun tegenstander gaat serveren. Op het moment dat er geserveerd wordt richten ze zich direct op. Waarom bukken ze dan eerst?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tennis
1.9K

Het beste antwoord

Stel dat de tennisspeler ziet dat hij na de service naar links moet rennen. Om naar links te rennen zegt de mechanica dat het lichaam links van de voeten moet zijn.

Als je rechtop staat kun je het lichaam op twee manieren links van de voeten krijgen: je kunt je linkerbeen optillen en wachten tot je naar links valt, en dan gaan rennen; en je kunt je rechterbeen naar rechts zetten om te gaan rennen. Beide manieren zijn nogal traag.

Als je bukt bevindt het zwaartepunt zich lager boven de voeten. Als je in gebukte houding je linkerbeen optilt, val je sneller naar links dan wanneer je dat rechtop doet (probeer maar). Je kunt (moet, zelfs) daardoor veel sneller beginnen met rennen of, indien nodig, naar links springen.

Bovenstaande voorbeeld ging uit van de noodzaak na de service naar links te rennen. Als de speler naar rechts of naar voren moet rennen geldt natuurlijk hetzelfde principe.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk. Dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Vanuit stand kan je niet opspringen; door je knieën te buigen katapuliseer je jezelf naar de bal toe.