Waarom zijn de punten bij tennis 15, 30 en 40 en niet 45 weer 15 er bij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tennis
6K

Het beste antwoord

Antwoord:
Het is niet helemaal duidelijk hoe de puntentelling tot stand is gekomen, maar Gillmeister heeft er een aantrekkelijke theorie over. Uitgangspunt daarbij is het feit dat bij balspelen in de late Middeleeuwen doorgaans geld werd ingezet. Ook bij het tennis was dat het geval, zoals reeds bleek uit het boek van Jan van den Berghe. In Frankrijk waren op dat moment meerdere muntsoorten in omloop en een daarvan was de zogenaamde gros denier tournois. De waarde van deze munt was klein genoeg om hem te gebruiken als inzet bij een balspel. Goudstukken kreeg de gewone man immers meestal niet in handen. De waarde van de gros deniers tournois was precies 15 deniers en vandaar de oorspronkelijke puntentelling 15-30-45-60. De Engelsen vereenvoudigden de telling door 45 te vervangen door 40.

Een andere theorie is dat de telling afkomstig is van het Franse hof uit de Middeleeuwen en te maken heeft met de klok. Een uur zou in 4 gelijke porties verdeeld zijn - 15, 30, 45 en 60 - waarvan later 45 om duistere reden in 40 is veranderd. Het woord tennis is ook afkomstig van het Franse 'tennez!', dat 'houd hem!' betekent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zie de link voor de antwoorden op een eerdere vraag over de tennis puntentelling op GV:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De standen komen van de klokminuten 15 min,30min,vervolgens in het begin 45 min.Dit is echter op een zeker moment naar 40 waarom is nog moeilijk te achterhalen en weet eigenlijk niemand.
de puntentelling was in het begin ook langer,maak het uur maar rond,dit later dus terug gezet naar 40,voor te lange games.