waarom worden er bij tennis altijd te veel ballen gegeven voor de opslag?

dat zie ik altijd: een tennisser heeft de service, krijgt 3 ballen, kijkt er amper naar en smijt meteen weer 1 weg. Is dit om te voorkomen dat er met een slechte bal tussen zit? dan kan er in dat geval toch gewoon geruild worden? Om daarvoor elke keer teveel balletjes te geven...

dit naar aanleiding van de match Nadal - Almagro, waarin ik Almagro zelfs altijd 4 ballen zag krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
*met moet weg...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tennis
15.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vraag ik me dus ook af.

Antwoorden (5)

Dit is gewoon een gewoonte van de meeste tennisers want eentje slaan weg. Ze denken dat ze er geluk van krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op die manier kunnen ze er beste uithalen. Na een aantal spelletjes kan er al eentje gaan lekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tennisser in kwestie vindt dan een bal niet " goed " aanvoelen en mept hem weg. Goede ballen daarentegen stoppen ze dan vaak in hun broekzak, of in het geval van dames, achter het elastiek van hun broekje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp wat je bedoelt, maar is het dan niet veel praktischer om gewoon twee ballen te geven, en snel even te ruilen als hij toch niet goed aanvoelt? ik schat dat dit hoogstens twee of drie keer in een set gebeurt.
De ballen slijten door de harde klappen die ze te verduren krijgen. Ze komen ook hard tegen de grond. De spelers kiezen de bal die ze voor de opslag willen gebruiken. Wanneer ze veel effect aan de bal willen geven gebruiken ze een andere bal dan die ze voor de tweede opslag willen gebruiken.

Het is dus niet een kwestie van gewoonte maar net welke tactiek de speler wil gebruiken tijdens het spel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een speler de eerste service uit slaat, is dat toch altijd wat vervelend. Hij wil dan snel de volgende bal spelen. Als hij dan eerst een nieuwe bal toegeworpen moet krijgen, kost dat meer tijd en concentratie. Eén extra bal is niet genoeg, want hij kan ook een netbal spelen die verder in is, zodat de service over mag.
Het is daarentegen altijd prettig als een speler een game op zijn eerste service wint; het weggooien van de overtollige ballen is dan een vorm van triomf: niet meer nodig.