Is polijsten na het schaatsen slijpen noodzakelijk?

Is het eigenlijk noodzakelijk om na het slijpen ook nog je schaatsen te polijsten of is dit gewoon een extraatje?

3 jaar geleden
in: Schaatsen
1.9K

Antwoorden (1)

Het is niet noodzakelijk. Zonder polijsten zullen je geslepen schaatsen ook al prima glijden.
Je ijzers worden er wel glanzender en gladder door, waardoor je helemaal als een speer over het ijs kunt gaan.
Wedstrijdrijders willen hun schaatsen vaak nog extra polijsten. Hiervoor zijn speciale polijststenen in de handel: de zogenaamde Arkansas-stenen. Hiermee kunnen de schaatsen nog gladder worden gepolijst. Maar voor een pleziertochtje is dit natuurlijk niet nodig.