Kan ik mijn schaatsen invetten met vaseline?

Ik heb thuis even geen speciaal schaatsvet liggen en wil ook niets nieuws aanschaffen omdat dit weekend voorlopig de laatste is dat wij op natuurijs kunnen stoppen. Ik heb wel ergens nog vaseline liggen. Kan ik mijn schaatsen ook daarmee invetten?

3 jaar geleden
in: Schaatsen
7.7K
Ritsuka
3 jaar geleden
Ik zou het daarom juist WEL halen, dan kun je je schaatsen netjes ingevet wegleggen straks

Het beste antwoord

Ja, je kunt je ijzers insmeren met vaseline, olie of vet. Belangrijk is wel dat je bij vaseline kiest voor zuurvrije vaseline, omdat vaseline met zuur de ijzers kan aantasten.
Volgens schaatsenslijpster Ellis Been moet je schaatsen echter nooit invetten: “Als je thuiskomt pak je gelijk een theedoek om ze droog te maken. Dan leg je ze in een handdoek op zolder. Dus niet invetten en in de schuur leggen. Ik weet ook niet wie dat bedacht heeft. Dan krijg je condensvorming onder het vet. Het ijzer wordt warm, koud en dat proces gaat door. Nooit invetten dus.”
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Een schaatsenslijpster denkt er anders over...