(Taalkundig bewerkt)

@ De ijsaangroei hangt van meer factoren af dan alleen het aantal graden dat het vriest. Zo speelt ook de windsterkte, de luchtvochtigheid, de helderheid in de atmosfeer en de al gevormde ijslaag een belangrijke rol.

REKENVOORBEELD 1

Globale regel is dat bij -5 graden de vorming van 1 cm ijs 6 uur duurt. Om dus 10 cm dik ijs te krijgen, zou het 60 uur 5 graden moeten blijven vriezen. Dat is 2 dagen en nog een nacht.
Gaat het dus op zaterdagnacht 5 graden vriezen, dan zou je woensdag ergens kunnen schaatsen.

REKENVOORBEELD 2

Uitgangspunt 3 cm ijs
Windsnelheid 2 m/sec
Temperatuur -5 graden
IJsaangroei in 10 uur tot totaal 5,3 cm

Bij -7 graden is dat een totale dikte van 5,6 cm
Na drie nachten -5 graden is er in dit geval een ijsvloer van 10 cm.@