Welke schaatsen zouden bij mij passen?

Ik ga in oktober beginnen met schaatslessen. Schaatsen is er in mijn familie met de paplepel ingegoten, maar nu mag ik er dan toch eindelijk aan geloven door lessen te nemen in vorm, snelheid en natuurlijk leren pootje over. Nu heb ik tweedehands schaatsen van een ietwat nietszeggend merk. Dit zijn klapschaatsen waarvan men de schaats kan losklikken van de schoen om te kunnen kluunen. Nu ik lessen ga nemen, zou ik ook wel willen investeren in ietwat knappere schaatsen.
Ik ben een vrouw, en ik heb maat 38. Het probleem is hier alleen dat ik zwakke enkels heb, en het liefst zou ik een schoen willen die ook mijn enkels steun geeft. Is dit een probleem met het leren van de goede technieken? Ik zie het namelijk wel veel op de baan.
Graag zou ik gebruik willen maken van de pool van schaatskennis op deze site. Welke schaatsen zou ik misschien naar moeten kijken? Wat voor type? Ik doe ook graag toeren op natuurijs, dus klapschaatsen of niet?
Alle tips welkom!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Schaatsen
2.9K

Antwoorden (1)

Bij mensen met zwakke enkels zou ik zelf combinoren aanraden en heb ik hier zelf ook positieve ervaringen mee. Voldoende stevigheid rond de enkels waardoor het schaatsen zelf makkelijker gaat. Enige nadeel kan zijn dat je hierdoor niet genoeg door je knieën kan zakken maar er zijn inmiddels ook schaatsen te koop met een lagere schoen waardoor dat makkelijker gaat.