Shorttrack is schaatsen op een korte baan. Bij normaal schaatsen heeft de baan een lengte van 400 meter, bij shorttrack is de lengte 111 meter en 12 centimeter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Shorttrack_(schaatsen)
10 jaar geleden
Shorttrackschaatsen is rond 1890 ontstaan in Engeland, waar rolschaatsen populair was. Shorttrack vindt plaats op een ijshockeybaan, waarop een ronde van 111,11 meter wordt uitgezet. De schaatsers hebben hogere schoenen dan de rijders bij het langebaanschaatsen om zo beter door de bochten te kunnen. De ijzers zijn bovendien meegebogen met de bocht voor meer grip en betere sturing. In ritten met vier tot acht schaatsers komt het vooral aan op tactiek, behendigheid en acceleratievermogen. De sterkste of snelste rijder wint niet altijd.

Wedstrijden
Op grote titeltoernooien, zoals Europese en Wereldkampioenschappen, wordt een allroundtoernooi gereden en wint degene met de meeste punten na vier afstanden. Via voorrondes, kwartfinales en halve finales plaatsen rijders zich via een afvalsysteem voor de finale. Naast de individuele races wordt bij iedere wedstrijd een estafette (relay) gereden, waarbij een team van vier rijders 3000 meter (dames en junioren) of 5000 meter (heren) aflegt. De rijders wisselen elkaar af door middel van een duw, waarmee ze topsnelheid aan elkaar doorgeven. In Nederland zijn ongeveer 1000 shorttrackschaatsers actief.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben zelf een shorttracker. Vanaf mijn 6de heeft mijn vader mij al leren schaatsen op een lange baan van 400 meter. vanaf mijn 11de ongeveer ben ik met shorttrack in aanraking gekomen.
Het grootste verschil tussen deze twee is toch wel de wedstrijd vorm. Bij lange baan is het altijd zo dat je de snelste tijd moet neerzetten. De snelste tijd wint de wedstrijd in het algemeen.
Bij shorttrack is het de bedoeling dat je als eerste over de finish lijn heen komt. Als je dit blijft doen zul je uiteindelijk de wedstrijd winnen.

Je hoort vaak dat mensen die lange baan gewent zijn shorttrack iets te ruig vinden. aangezien je voor je plaats moet vechten is er veel meer lichamelijk contact. bij lange baan is er enkel lichamelijk contact bij een ongelukkige wissel.

Ook is het zo dat bij shorttrack veel meer veiligheidsmaatregelen zijn. Je moet bijvoorbeeld een special shorttrack helm, knie beschermers, snijvaste handschoenen, snijvaste nekbeschermer en het liefst (voor je eigen veiligheid) ook een snijvast pak dragen. Daarnaast zijn klapschaatsen verboden.

Ik beoefen het lange baan al enkele jaren niet meer. Niet dat ik het niet leuk vind maar shorttrack past gewoon veel meer bij mij. Er gebeurt veel meer tijdens een wedstrijd. En allebei zou een beetje duur worden qua reiskosten.