Waarom zijn er geen Belgische schaatsers op grote schaatstoernooien als het EK, WK & de Olympische spelen?

Als we schaats"belg" Bart Veldkamp even buiten beschouwing laten, dan was 1976 de laatste keer dat er Belgische schaatsers (Gilbert vna Eesbeeck & Linda Rombouts) deelgenomen hebben aan de Olympische Winterspelen.

België heeft een gelijk klimaat dan Nederland, dus er kan even vaak geschaatst worden.
Waarom trekt die sport in België dan minder deelnemers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Schaatsen
1.5K

Het beste antwoord

Op veel plaatsen in Belgie is het verboden om te schaatsen.
Men moet daar altijd voor naar een ijsbaan.
dus het aantal mensen dat schaats in belgie is heel klein
Aangezien wij in nederland overal mogen schaatsen zijn er hier veel meer schaatsers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer wat geleerd.

Andere antwoorden (3)

Er is wel degelijk een klimaat verschil. Je merkt in Nederland al dat er bijvoorbeeld in het Noorden wel geschaats kon worden deze winter. Maar op het slootje van 5 meter breedte bij mij voor de deur in het zuiden kon nog geen 1 persoon op staan. Laat staan dat er uitgebreid geschaatst kon worden. Belgie ligt nog weer een stukje zuidelijker, dus daar is het gewoon net iets warmer.

Daarnaast is een gedeeltelijk van het land heuvel of berg achtig. Daar hebben ze snelstromend water wat minder snel bevriest en zelfs als het bevriest schaatst het niet lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
‘s Lands wijs, ‘s lands eer. Engelsen spelen rugby, in Nederland nauwelijks iemand. Het is hier niet populair, dus geen enkele ouder of leraar leert het zijn kind/leerling. Je ziet het niet spelen, dus je komt niet op het idee het (ook) te gaan doen.
In België is schaatsen niet populair. Wielrennen wel.
Vandaar: wel een Eddy Mercxs, geen Svenneke Vandencramere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland is schaatsen een traditie. Vroeger werd het gebruikt om zich te verplaatsen in de winter, zeker in Friesland en omgeving.. In België was er minder water, en was er dus vroeger niet de noodzaak om te schaatsen. Daardoor hebben ze die traditie niet.