Als ze de 500 meter schaatsen op een 500 meter lange rechte baan zouden rijden, maken ze dan een snellere of een minder snelle tijd?

Er moet nu twee keer een bocht worden gereden. Kost dat tijd of win je daar mee tijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Schaatsen
1.5K

Antwoorden (1)

In bochten heb je te maken met de zogeheten ‘centrifugale krachten’ die je rechtdoor willen trekken. Die kun je maar gedeeltelijk opheffen door naar binnen te hellen.

Conclusie: in een bocht zul je minder kracht kunnen zetten en minder hard schaatsen. Rechtdoor schaatsen gaat sneller, ook al omdat je op een lang recht stuk beter in je ritme kunt komen.