hoe kun je zwak ijs herkennen?

lichte/donkere plekken? aan de randen van een sloot?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er doorheen zakt was het niet sterk genoeg! Dit merk je door vocht bij je voeten.

Het beste antwoord

Schilferig of brokkelig, wit, veel water erop. Breekt meteen een stukje af als je er op tikt met een stok, je laat afdrukken na met je schoen, je ijzer zakt iets weg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als het erg kraakt en als je scheuren ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt toch zo'n spreekwoord: krakend ijs breekt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dacht ik ook maar klopt dat wel?
Inderdaad wat lichter en je ziet het ook aan de vorm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gooi er zware objecten op en je weet het ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat vernield alleen het ijs maar.
Als je het ijs nog niet sterk genoeg is en je maakt het kapot dan heeft het helemaal geen kans meer om nog sterk te worden. Niet doen dus...
Zwak ijs is eigenlijk een gevolg van methaanhydraten: kleine methaangasbelletjes die opstijgen en zich ook vaak verzamelen onder bruggen. Methaanhydraat bevriest ook iets lastiger: eigenlijk is het een biogas dat in water is opgelost.
Omdat het opstijgende moerasgas normaal als grote blazen van wel 2 mtr onder het ijs hangt geeft dit vaak een zichtbare bolvorming - sommige kinderen "zien" een chromatische kleurverschuiving als de zon er in een bepaalde hoek op schijnt maar deze "verklaring" haalde het niet en moet in hun breintjes zijn ontstaan: immers dat we 2 ogen hebben wordt in ons brein digitaal verwerkt naar een speurtocht naar veiligheid - en dat kan bij sommige mensen een onaangenaam gevoel of zelfs lichtflitsen opleveren. En, vreemd genoeg hoeven dergelijke "hollingen" zelfs nog helemaal geen verzwakking van het ijs op te leveren.
In ieder geval weten we nu wel hoe het komt dat eendenwakken zo slecht dichtgroeien: toch een gas.