Wat te doen tegen koude tenen?

Als ik maar een kwartier de schaatsen aan heb, heb ik het gevoel alsof de tenen los in m'n schaatsen liggen. Ik snap niet hoe profschaatsers hun voeten warm houden terwijl ze met blote voeten in de schaatsen gaan.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik weet wel dat de schaatsen niet te strak moeten zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Schaatsen
8.2K

Het beste antwoord

Wat in dit geval goed kan helpen is vaseline smeren aan je voeten. Dit doen wij bij het voetballen ook altijd en na ruim 1,5 uur trainen heb je de tenen nog niet koud! In het begin voelt het een beetje vreemd, maar als je eenmaal bezig bent... dan merk je het niet meer. Ik weet dat dit raar klinkt, maar het werkt goed!

Wat je ook kunt doen klinkt ook vrij vreemd... Doe een paar sokken aan, dan en plastic zak en dan nog een paar sokken. Op deze manier blijft de warmte van je voeten in het zakje, kunnen je voeten niet nat worden en kun je het dus een stuk langer vol houden. Denk niet dat ik hiermee bedoel dat je een grote Jumbotas om je voeten moet doen, maar gewoon een zakje (dat wel dikker is dan een boterhamzakje). Kortom, een klein boodschappenzakje zou goed kunnen werken hiervoor. Let wel op: doe niet een zakje om je voeten zonder sok ertussen. Dan gaan je voetbal namelijk enorm zweten en dat is geen succes.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er zijn van die 'voet warmers' te koop in de winkel en online. Deze zijn echt heel relaxt. Ze worden vanzelf warm zodra je ze uit de verpakking haalt en worden ongeveer 37 graden! Ik heb dit vaker gebruikt in de winter toen ik snachts moest werken. Check de bron voor een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koude tenen kunnen als oorzaak hebben dat je de veters te strak aantrekt, waardoor er te weinig bloedtoevoer is.

Verder goed droge sokken aan, (natte) zweetsokken maken je voeten eerder koud.

Doe laagjes aan, eerst een paar dunnen katoenen sokken met eventueel daarover een dikker paar.

Profschaatsers hebben goed passende schaatsen, vaak op maat gemaakt, daarbij zijn die getraind en het gewend. Meestal schaatsen ze op kunstijs, waarbij de boven-temperatuur vaak nog boven 0 is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat men iso sokken gebruikt, maar hier heb je een goede oplossing die je in elk geval wamre voeten geeft.
Electrisch verwarmde sokken bijvoorbeeld:
http://www.warmtekleding.nl/index.php?item=gerbing-12v-elektrisch-verwarmde-sokken&action=article&aid=58&lang=NL
Prima te gebruiken voor het schaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, goedkoop is anders inderdaad, maar als je veel op schaats staat dan zijn ze het zekers waard. Je kunt ook electrisch verwarmde jassen etc krijgen. Het is dus maar net hoe gek je het zelf wilt maken.
Een andere goede oplossing (natuurlijk wel wat minder warm, zijn thermo iso sokken. Dit zijn dunne sokken maar met een hoog isolerende factor, en de prijs van die is goed betaalbaar.
Er zijn ook isolatie hoesjes voor om de schaats heen verkrijgbaar, deze gebruiken wij en werken heel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hansaplast, Gehwol en Weleda hebben een warme voeten creme, schijnt goed te werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voeten inwrijven met witte peper schijnt te helpen.

http://www.soccernews.nl/news/145847/Tovermiddel_moet_koude_voeten_PSV%E2%80%99ers_tegengaan